Učiteľ, kde bývaš?
Katolícka škola je aj účinným, stáročiami overeným, evanjelizačno-pastoračným nástrojom Cirkvi. Ako učitelia cirkevných škôl sme povolaní byť svedkami, formovateľmi charakterov a sprievodcami na ceste pre tých, ktorí sú nám zverení.
Čo skutočne znamená byť učiteľom katolíckej školy? A ako sa ním stať nielen formálne podpisom pracovnej zmluvy, ale aj bytostne? Prostredníctvom formačného programu Učiteľ, kde bývaš? spoznajú učitelia katolíckych škôl kľúčové aspekty, ktoré formujú cirkevnú školu ako živé spoločenstvo svedkov viery.
Program môže poslúžiť ako podklad pre pravidelné formačné stretnutia alebo duchovné obnovy učiteľov katolíckych škôl počas jedného školského roka. Stretnutia vedie kňaz, duchovný správca školy, alebo touto službou poverí niektorého z laikov či zasvätených spomedzi pedagógov cirkevnej školy, ktorý potom moderuje celú obnovu.
Ročný plán formačného programu
- Základná myšlienka: Od osobného povolania a zakorenenia v Kristovi k spoločenstvu katolíckej školy a svedectvu evanjelia v pedagogickej praxi.
- Trvanie: 10 mesačných stretnutí počas jedného školského roka.
1. Zakorenenie v povolaní
- Téma I: Učiteľ, kde bývaš?
- Cieľ: Uvedomiť si a prehĺbiť svoje osobné zakorenenie v Bohu ako základ pre učiteľské povolanie. Pochopiť povolanie ako dar a osobnú odpoveď na Božie pozvanie.
- Zameranie: Kto som ako veriaci človek? Aký je môj osobný vzťah s Kristom? Prečo som tu, v katolíckej škole?
- Výstup: Prehĺbené vedomie osobnej identity a povolania.
2. Dynamika učeníctva
- Téma II: Učiteľ, pôjdem za tebou všade, kam pôjdeš.
- Cieľ: Pochopiť podstatu nasledovania Krista ako učeníka a aplikovať princípy učeníctva na vlastný život a pedagogickú prax. Rozpoznať vlastnú rolu v Kristovom poslaní.
- Zameranie: Ako nasledujem Krista v mojom každodennom živote? Ako môžem byť lepším „učeníkom učiteľov“ pre svojich žiakov?
- Výstup: Uvedomenie si úlohy učiteľa ako učeníka a svedka.
3. Viera ako svedectvo
- Téma III: Učiteľ, chceme vidieť nejaké znamenie od teba.
- Cieľ: Rozvíjať schopnosť dávať svedectvo o živej viere nielen slovami, ale predovšetkým životom. Pochopiť dôležitosť autentického svedectva v katolíckej škole.
- Zameranie: Ako moja viera presahuje hranice súkromia a stáva sa viditeľnou pre okolie? Ako môžem svojím životom prilákať k viere?
- Výstup: Posilnená túžba a odvaha k svedectvu viery.
4. Katolícka škola ako spoločenstvo
- Téma IV: Niektorých ustanovil za učiteľov.
- Cieľ: Porozumieť katolíckej škole ako živému spoločenstvu, ktoré presahuje inštitucionálne hranice a je predĺžením Kristovho Tela. Spoznať svoju rolu v budovaní tohto spoločenstva.
- Zameranie: Ako môžem prispieť k atmosfére spoločenstva v našej škole? Aké sú prejavy „Tela Kristovho“ v našom školskom prostredí?
- Výstup: Prehĺbené vnímanie školy ako miesta spoločenstva a osobnej zodpovednosti za jeho budovanie.
5. Pôst a modlitba ako prostriedky lásky
- Téma V: Učiteľ, priviedol som k tebe svojho syna.
- Cieľ: Uvedomiť si, že pôst a modlitba sú neoceniteľnou súčasťou kresťanskej výchovy. Reflektovať nad konkrétnymi prejavmi lásky v pedagogickej praxi.
- Zameranie: Prehĺbiť povedomie o potrebe pôstu a modlitby v službe učiteľov katolíckej školy.
- Výstup: Pochopenie lásky ako centrálneho piliera katolíckej pedagogiky a praktické návrhy na jej uplatnenie.
6. Laik ako svedok a formovateľ
- Téma VI: Učiteľ, ktoré prikázanie v Zákone je najväčšie?
- Cieľ: Uvedomiť si špecifickú úlohu katolíckeho laika v evanjelizácii a formácii mládeže v škole. Rozpoznať túto úlohu ako prostriedok vlastného posvätenia.
- Zameranie: V čom je jedinečnosť poslania katolíckeho laika v škole oproti kňazovi/rehoľníkovi alebo učiteľovi v sekulárnej škole? Ako môžem naplno žiť svoje povolanie laického apoštola?
- Výstup: Posilnené vedomie vlastného povolania laického apoštola a jeho špecifík.
7. Výzvy a nádeje v práci
- Téma VII: Sedel medzi učiteľmi.
- Cieľ: Otvorene pomenovať a reflektovať nad výzvami, problémami a bezradnosťou, ktorú učitelia zažívajú. Nájsť v Kristovi zdroj nádeje a sily pre prekonávanie ťažkostí.
- Zameranie: Aké sú moje osobné a profesionálne ťažkosti? Ako sa s nimi vyrovnávam vo svetle viery? Kde nachádzam podporu?
- Výstup: Uvedomenie si, že problémy sú súčasťou služby, no v Kristovi je vždy nádej a riešenie.
8. Povolanie ako trvalá formácia
- Téma VIII: Ako to, že sa vyzná v knihách, keď sa neučil?!
- Cieľ: Pochopiť, že povolanie učiteľa katolíckej školy je celoživotný proces neustálej formácie a posväcovania. Vykročiť do ďalšieho obdobia s novým zápalom a odhodlaním.
- Zameranie: Kam ďalej? Ako budem pokračovať v duchovnom raste? Ako môžem byť ešte viac Kristovým nástrojom v škole?
- Výstup: Záväzok k permanentnej formácii a posilnenie odhodlania slúžiť v katolíckej škole.
Posledné dve témy sú spracované formou meditácie. Sú vhodné, ak majú niektoré duchovné obnovy modlitbový charakter a sú spojené s adoráciou.
9. Moc evanjelia v živote školy
Adorácia na začiatku alebo počas školského roka.
- Téma X: Učiteľ, vieme, že vždy vravíš pravdu.
- Cieľ: Pochopiť, ako evanjelium a jeho hodnoty prenikajú do všetkých aspektov školskej činnosti a života. Naučiť sa múdro a jednoducho žiť a komunikovať evanjeliové posolstvo v praxi.
- Zameranie: Ako sa evanjelium prejavuje v rozhodnutiach a vzťahoch v škole?
- Výstup: Prehĺbené pochopenie, ako žiť a šíriť evanjeliové posolstvo v rámci vzdelávacieho procesu.
10. Vďačnosť
Adorácia na záver školského roka.
- Téma X: Učiteľ, spomínaj si na celú cestu…
- Cieľ: Vďačne reflektovať nad uplynulým školským rokom, rozpoznať Božie pôsobenie a rast vo vlastnom živote a v živote spoločenstva. Poďakovať sa za prežité skúsenosti a formačný proces.
- Zameranie: Čo som sa naučil/a? Ako som sa zmenil/a? Za čo som vďačný/á v súvislosti s mojou prácou v katolíckej škole a formáciou?
- Výstup: Vďačnosť, reflexia rastu a pripravenosť na budúce výzvy.