NPD / X. Ako vykročiť na cestu učeníka?

Rozprávanie o uzdravení Bartimea je jedným z mojich najobľúbenejších. Myslím, že Marek sa s ním skutočne „vyhral“ a v jeho podaní je príbeh bohatou naratívnou katechézou. Osobne nepochybujem, že ten príbeh je skutočný. No Markovo naratívne umenie priam povzbudzuje, aby sme ho čítali aj ako symbolický návod, ako vykročiť na cestu učeníka. V téme sa pozrieme kde Bartimej žije, kde sedí, čo znamená jeho slepota, čo odhadzuje a kam napokon kráča. Zhrnutie a domácu úlohu nájdete v pracovnom liste (PDF), podcast NaPreD si môžete vypočuť alebo stiahnuť (MP3).

Odpovede niektorých účastníkov

1. Porovnajte príbehy Léviho a Bartimeja.

  • (Michal)
2. Aká zmena nastala u Bartimeja? Sústreďte sa na začiatok a koniec príbehu.
  • Na začiatku rozprávania Bartimej pri ceste sedí, žobre, kričí a je okrikovaný. No keď ho Ježiš zavolá, všetko sa zrazu obráti. Ľudia ho neokrikujú, ale povzbudzujú: „Neboj sa! Vstaň, volá ťa.“ On už nekričí, len potichu odpovedá Ježišovi: „Rabboni, aby som videl!“ Nežobre. Nedostal síce to, čoho sa pôvodne hlasným krikom dožadoval. No dostal to, čo potreboval, už viac nemusí žobrať. A záver? Ten, ktorý na začiatku sedel pri ceste, na konci „šiel za ním po ceste„. Za Ježišom, samozrejme. (Monika)
    • Zmenu pekne vidno, ak príbeh vyjadríme schematicky. Bartimej a) pri ceste b) sedí, c) žobre, d) kričí a je e) okrikovaný. Ježiš ho začuje, pošle učeníkov, aby ho zavolali. A tu sa situácia obráti. Bartimej je e´) povzbudzovaný, d´) hovorí k Ježišovi normálne, c´) vidí a b´) kráča za ním a´) po ceste. Slovesá žobrať a vidieť dávam do protikladu preto, že žobral práve v dôsledku svojho postihnutia.
3. Pomenujte (stačia iniciály) aspoň jedného „Bartimeja“ vo vašom okolí. Ako ho povzbudíte v duchu Ježišovej výzvy „Zavolajte ho!“ (Mk 10,49)?