Ako vytvoriť / ŠkVP Náboženstvo, 1. cyklus

Ako vytvoriť Školský vzdelávací program vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi pre prvý cyklus? Pripravili sme pre vás návod s odkazmi na príslušné zdroje. Veríme, že táto pomôcka vám poslúži ako praktický nástroj pri tvorbe vzdelávacieho programu vašej školy.

Každá škola si musí vypracovať vlastný Školský vzdelávací program (ŠkVP). Súčasťou ŠkVP je aj predmet Náboženská výchova (NBV), ktorý spadá pod vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť. Pre úspešné začlenenie NBV do ŠkVP odporúčame konzultovať prípravu s koordinátorom ŠkVP na vašej škole.

Požiadavky na rozsah a podrobnosť materiálov pre NBV sa môžu líšiť v závislosti od konkrétnych potrieb a interných smerníc danej školy. Niektorým školám postačí len charakteristika predmetu, jeho ciele a učebné osnovy (obsahové a výkonové štandardy). Iné však môžu vyžadovať podrobnejšie podklady.

Výsledný dokument by mal obsahovať:

  • charakteristiku a ciele vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť pre prvý cyklus;
  • charakteristiku a hlavný cieľ vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi;
  • podrobné informácie o predmete (časová dotácia, tematické okruhy, obsahové komponenty, doménové a prierezové gramotnosti, štandardy, osnovy a hodnotenie).
Keďže je každý ŠkVP originálnym dielom príslušnej školy a zohľadňuje jej špecifiká, neuvádzame tu vzorový text. Namiesto toho prikladáme odkazy na zdroje, ktoré vám pomôžu pri jeho príprave. V prípade nejasností nám napíšte na dku@dcza.sk.
  • Na stiahnutie: 
    • Tento návod vo verzii pre tlač (DOCX).
    • Štandardy a osnovy pre ročníky prvého cyklu (DOCX)
    • Video návod (YOUTUBE)

I. Charakteristika a ciele vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť

  • Táto charakteristika by mala byť zaradená v časti ŠkVP, venovanej celej vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, nie v kapitole Náboženská výchova.
  • Charakteristika a ciele celej vzdelávacej oblasti sú prehľadne spracované na stránke https://ucime.vzdelavanie21.sk/clovek-a-spolocnost.
  • Pri spracovaní tejto časti sa treba zamerať na charakteristiku eticko‐osobnostného komponentu.

II. Charakteristika a hlavný cieľ vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi 

  • Charakteristika a hlavný cieľ predmetu NBV sú spracované:
    • v digitálnej verzii Štátneho vzdelávacieho programu na stránke https://vzdelavanie21.sk/digitalny-statny-vzdelavaci-program, kde nájdete  ciele, štandardy a prierezové témy. Na paneli vľavo (viď obrázok) zvoľte vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť, potom vyberte predmet Náboženstvo. Pozor, ako prvé sa otvorí Náboženstvo Cirkvi bratskej. Zvoľte Náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi. Potom uvidíte modrom rámiku hornej časti hlavný cieľ predmetu

III. Časová dotácia vyučovacieho predmetu Náboženská výchova

  • Časové dotácie pre všetky predmety môžu byť v ŠkVP zaradené v spoločnej časti.
  • Tabuľku si upravte podľa typu vašej školy, v katolíckych školách je dvojhodinová dotácia.

Ročník

Týždenná dotácia podľa ŠVP

Disponibilné hodiny

Celková časová dotácia

1. ročník

1 hodina

-

1 hodina

2. ročník

1 hodina

-

1 hodina

3. ročník

1 hodina

-

1 hodina

IV. Tematické okruhy vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi

V. Ciele a obsahové komponenty predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi

  • Ciele a obsahové komponenty sú spracované:
    • v Štátnom vzdelávacom programe (pozri tretí bod v časti II. Charakteristika a hlavný cieľ vyučovacieho predmetu Náboženská výchova tohto návodu).

VI. Doménová a prierezové gramotnosti vo vyučovaní Náboženskej výchovy Rímskokatolíckej cirkvi

a) Náboženská gramotnosť – Dominantná gramotnosť predmetu NBV

b) Spoločenskovedná gramotnosť – Dominantná gramotnosť vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť 

c) Prierezové gramotnosti a ich rozvoj v náboženskej výchove

  1. Čitateľská a vizuálna gramotnosť 📖👁
  2. Občianska gramotnosť 🙋‍♀ (vrátane mediálnej 📱 a interkultúrnej 🌍) 
  3. Environmentálna gramotnosť 🌱
  4. Sociálna a emocionálna gramotnosť 🧑‍🤝‍🧑
  5. Digitálna gramotnosť 💻
  6. Finančná gramotnosť 📈
  • Predmet Náboženská výchova prispieva k rozvoju viacerých prierezových gramotností, všeobecné informácie nájdete:
    • bez charakteristiky, ale v spojitosti s obsahovými štandardmi sú zverejnené v digitálnej verzii Štátneho vzdelávacieho programu na stránke https://vzdelavanie21.sk/digitalny-statny-vzdelavaci-program. Na paneli vľavo (viď obrázok) zvoľte:
      1. vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť,
      2. potom vyberte predmet Náboženstvo 
      3. Náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi. 
      4. Vyberte požadovanú prierezovú gramotnosť.
      5. Text sa objaví v tele stránky.
  • Emotikony, ktoré sú použité na stránke aj v dokumentoch, sú oficiálne a pravdepodobne ich bude požadovať aj vaša škola. Pre správne zobrazenie vyberte font Segoe UI Emoji

VII. Metakognícia a charakter

VIII. Hodnotenie žiakov vo vyučovacom predmete Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi

  • Ak má škola problematiku hodnotenia spracovanú v osobitej smernici, táto časť nie je potrebná. Ak ju škola napriek tomu vyžaduje, stačí uviesť všeobecné informácie bez hodnotiacich kritérií.
  • Na NBV sa primárne používa formatívne hodnotenie. Na vyššie uvedenej stránke o ňom veľa nájdete v dokumentoch na stiahnutie.
  • Je dôležité zdôrazniť, že v predmete Náboženská výchova sa nehodnotí:
    • Účasť na liturgickom slávení v Cirkvi
    • Postoj k Bohu či Cirkvi
    • Stupeň viery.
  • Školské vyučovanie náboženskej výchovy je totiž ponukou pre život s Cirkvou, nie kontrolou tohto života.

Spôsob záverečného hodnotenia

  • Uvediete spôsob, ktorý je záväzný vo vašej škole: klasifikácia, slovné hodnotenie „aktívne absolvoval“ a podobne. Nezabudnite uviesť kritéria hodnotenia.

IX. Obsahový a výkonový štandard predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi

Videonávod

Ďalšie zdroje a legislatíva