Ako vytvoriť / ŠkVP Náboženstvo, 1. cyklus
Ako vytvoriť Školský vzdelávací program vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi pre prvý cyklus? Pripravili sme pre vás návod s odkazmi na príslušné zdroje. Veríme, že táto pomôcka vám poslúži ako praktický nástroj pri tvorbe vzdelávacieho programu vašej školy.
Každá škola si musí vypracovať vlastný Školský vzdelávací program (ŠkVP). Súčasťou ŠkVP je aj predmet Náboženská výchova (NBV), ktorý spadá pod vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť. Pre úspešné začlenenie NBV do ŠkVP odporúčame konzultovať prípravu s koordinátorom ŠkVP na vašej škole.
Požiadavky na rozsah a podrobnosť materiálov pre NBV sa môžu líšiť v závislosti od konkrétnych potrieb a interných smerníc danej školy. Niektorým školám postačí len charakteristika predmetu, jeho ciele a učebné osnovy (obsahové a výkonové štandardy). Iné však môžu vyžadovať podrobnejšie podklady.
Výsledný dokument by mal obsahovať:
- charakteristiku a ciele vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť pre prvý cyklus;
- charakteristiku a hlavný cieľ vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi;
- podrobné informácie o predmete (časová dotácia, tematické okruhy, obsahové komponenty, doménové a prierezové gramotnosti, štandardy, osnovy a hodnotenie).
Keďže je každý ŠkVP originálnym dielom príslušnej školy a zohľadňuje jej špecifiká, neuvádzame tu vzorový text. Namiesto toho prikladáme odkazy na zdroje, ktoré vám pomôžu pri jeho príprave. V prípade nejasností nám napíšte na dku@dcza.sk.
- Na stiahnutie:
I. Charakteristika a ciele vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť
- Táto charakteristika by mala byť zaradená v časti ŠkVP, venovanej celej vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť, nie v kapitole Náboženská výchova.
- Charakteristika a ciele celej vzdelávacej oblasti sú prehľadne spracované na stránke https://ucime.vzdelavanie21.sk/clovek-a-spolocnost.
- Pri spracovaní tejto časti sa treba zamerať na charakteristiku eticko‐osobnostného komponentu.
II. Charakteristika a hlavný cieľ vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi
- Charakteristika a hlavný cieľ predmetu NBV sú spracované:
- v publikácii Kurikulum Rímskokatolíckeho náboženstva / náboženskej výchovy. Príručka. 1. cyklus ZŠ. Trstená: Katolícke pedagogické a katechetické centrum, n.o., 2024, s. 10-17;
- vo videonávode Vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť – náboženská výchova RKC na stránke https://www.youtube.com/watch?v=fQSkCH0hjTA&t=45s;
- v digitálnej verzii Štátneho vzdelávacieho programu na stránke https://vzdelavanie21.sk/digitalny-statny-vzdelavaci-program, kde nájdete ciele, štandardy a prierezové témy. Na paneli vľavo (viď obrázok) zvoľte vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť, potom vyberte predmet Náboženstvo. Pozor, ako prvé sa otvorí Náboženstvo Cirkvi bratskej. Zvoľte Náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi. Potom uvidíte modrom rámiku hornej časti hlavný cieľ predmetu.
III. Časová dotácia vyučovacieho predmetu Náboženská výchova
- Časové dotácie pre všetky predmety môžu byť v ŠkVP zaradené v spoločnej časti.
- Tabuľku si upravte podľa typu vašej školy, v katolíckych školách je dvojhodinová dotácia.
Ročník |
Týždenná dotácia podľa ŠVP |
Disponibilné hodiny |
Celková časová dotácia |
1. ročník |
1 hodina |
- |
1 hodina |
2. ročník |
1 hodina |
- |
1 hodina |
3. ročník |
1 hodina |
- |
1 hodina |
IV. Tematické okruhy vyučovacieho predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi
- Túto časť škola možno nebude vyžadovať uvádzať samostatne, pretože sa nachádza aj v osnovách.
- Tematické okruhy pre jednotlivé ročníky nájdete:
- v publikácii Kurikulum Rímskokatolíckeho náboženstva / náboženskej výchovy. Príručka. 1. cyklus ZŠ. Trstená: Katolícke pedagogické a katechetické centrum, n.o., 2024, s. 32-33, 36n; ďalej len príručka Kurikulum;
- vo videonávode Vzdelávacia oblasť Človek a spoločnosť – náboženská výchova RKC, https://www.youtube.com/watch?v=fQSkCH0hjTA&t=45s.
V. Ciele a obsahové komponenty predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi
- Ciele a obsahové komponenty sú spracované:
- v príručke Kurikulum, s. 11-13;
- v Štátnom vzdelávacom programe (pozri tretí bod v časti II. Charakteristika a hlavný cieľ vyučovacieho predmetu Náboženská výchova tohto návodu).
VI. Doménová a prierezové gramotnosti vo vyučovaní Náboženskej výchovy Rímskokatolíckej cirkvi
a) Náboženská gramotnosť – Dominantná gramotnosť predmetu NBV
- Pojem Náboženská gramotnosť je charakterizovaný:
- v príručke Kurikulum, s. 10.;
- v online publikácii Sprievodca zmenami vo vzdelávacích oblastiach (https://vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2025/03/NIVAM_Sprievodca_RKC.pdf), s. 5-8.
b) Spoločenskovedná gramotnosť – Dominantná gramotnosť vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť
- Podklady nájdete v online dokumente Vymedzenie gramotností a ich gradačná postupnosť (https://www.minedu.sk/data/files/11812_vymedzenie-gramotnosti-a-ich-gradacna-postupnost.pdf), s. 8.
c) Prierezové gramotnosti a ich rozvoj v náboženskej výchove
- Čitateľská a vizuálna gramotnosť 📖👁
- Občianska gramotnosť 🙋♀ (vrátane mediálnej 📱 a interkultúrnej 🌍)
- Environmentálna gramotnosť 🌱
- Sociálna a emocionálna gramotnosť 🧑🤝🧑
- Digitálna gramotnosť 💻
- Finančná gramotnosť 📈
- Predmet Náboženská výchova prispieva k rozvoju viacerých prierezových gramotností, všeobecné informácie nájdete:
- opäť v online dokumente Vymedzenie gramotností a ich gradačná postupnosť (https://www.minedu.sk/data/files/11812_vymedzenie-gramotnosti-a-ich-gradacna-postupnost.pdf), s. 14-19;
- bez charakteristiky, ale v spojitosti s obsahovými štandardmi sú zverejnené v digitálnej verzii Štátneho vzdelávacieho programu na stránke https://vzdelavanie21.sk/digitalny-statny-vzdelavaci-program. Na paneli vľavo (viď obrázok) zvoľte:
- vzdelávaciu oblasť Človek a spoločnosť,
- potom vyberte predmet Náboženstvo
- a Náboženstvo Rímskokatolíckej cirkvi.
- Vyberte požadovanú prierezovú gramotnosť.
- Text sa objaví v tele stránky.
- Emotikony, ktoré sú použité na stránke aj v dokumentoch, sú oficiálne a pravdepodobne ich bude požadovať aj vaša škola. Pre správne zobrazenie vyberte font Segoe UI Emoji.
VII. Metakognícia a charakter
- Potrebné informácie nájdete na stránke https://ucime.vzdelavanie21.sk/metakognicia-a-charakter.
VIII. Hodnotenie žiakov vo vyučovacom predmete Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi
- Ak má škola problematiku hodnotenia spracovanú v osobitej smernici, táto časť nie je potrebná. Ak ju škola napriek tomu vyžaduje, stačí uviesť všeobecné informácie bez hodnotiacich kritérií.
- Potrebné informácie sú dostupné na stránke https://ucime.vzdelavanie21.sk/hodnotenie-ziakov.
- Na NBV sa primárne používa formatívne hodnotenie. Na vyššie uvedenej stránke o ňom veľa nájdete v dokumentoch na stiahnutie.
- Je dôležité zdôrazniť, že v predmete Náboženská výchova sa nehodnotí:
- Účasť na liturgickom slávení v Cirkvi
- Postoj k Bohu či Cirkvi
- Stupeň viery.
- Školské vyučovanie náboženskej výchovy je totiž ponukou pre život s Cirkvou, nie kontrolou tohto života.
Spôsob záverečného hodnotenia
- Uvediete spôsob, ktorý je záväzný vo vašej škole: klasifikácia, slovné hodnotenie „aktívne absolvoval“ a podobne. Nezabudnite uviesť kritéria hodnotenia.
IX. Obsahový a výkonový štandard predmetu Náboženská výchova Rímskokatolíckej cirkvi
- Štandardy spolu s osnovami pre ročníky prvého cyklu nájdete v tomto dokumente.
Videonávod
Ďalšie zdroje a legislatíva
- Digitálna verzia štátneho vzdelávacieho programu 2023. In: https://vzdelavanie21.sk/digitalny-statny-vzdelavaci-program (01.06.2025).
- Kurikulum Rímskokatolíckeho náboženstva / náboženskej výchovy. Príručka. 1. cyklus ZŠ. Trstená: Katolícke pedagogické a katechetické centrum, n.o., 2024.
- Štátny vzdelávací program pre základné vzdelávanie (2023). In: https://www.minedu.sk/statny-vzdelavaci-program-pre-zakladne-vzdelavanie-2023 (01.06.2025).
- Tvorba školského vzdelávacieho programu. In: https://vzdelavanie21.sk/sprievodca-tvorbou-skvp (01.06.2025).
- Ukážkové školské vzdelávacie programy základných škôl. In. https://vzdelavanie21.sk/ukazkove-skolske-vzdelavacie-programy-zakladnych-skol (01.06.2025).
- Metodické usmernenia, odporúčania a príklady dobrej praxe na stránkach ŠPÚ (https://www.statpedu.sk) a NIVaM (https://nivam.sk).