Katechéza / Poslední a prví

Katechéza na začiatok školského roku

  • Charakteristika: Naratívna katechéza na začiatok školského roku. Na podklade evanjeliového textu Lk 14,1.7-14 si kladieme otázku, ako urobiť posledných prvými.
  • Kľúčové slová: Prví a poslední, svadba, miesto.
  • Na stiahnutie:

Evanjelium

  • Lk 14,1.7-14; prezentácia SN_02-03.
V sobotu vošiel Ježiš do domu ktoréhosi popredného farizeja stolovať a oni ho pozorovali.
Keď zbadal, ako si pozvaní vyberali popredné miesta, povedal im toto podobenstvo: „Ak ťa niekto pozve na svadbu, nesadaj si na prvé miesto, lebo mohol pozvať niekoho vzácnejšieho, ako si ty; a prišiel by ten, čo pozval teba i jeho, a povedal by ti: ‚Uvoľni miesto tomuto.‘ Vtedy by si musel s hanbou zaujať posledné miesto. Ale keď ťa pozvú, choď, sadni si na posledné miesto. Potom príde ten, čo ťa pozval, a povie ti: ‚Priateľu, postúp vyššie!‘ Vtedy sa ti dostane pocty pred všetkými spolustolujúcimi.
Lebo každý, kto sa povyšuje, bude ponížený, a kto sa ponižuje, bude povýšený.“
A tomu, čo ho pozval, povedal: „Keď dávaš obed alebo večeru, nevolaj svojich priateľov ani svojich bratov, ani príbuzných, ani bohatých susedov, aby nepozvali aj oni teba a mal by si odplatu. Ale keď chystáš hostinu, pozvi chudobných, mrzákov, chromých a slepých. A budeš blahoslavený, lebo oni sa ti nemajú čím odplatiť. No odplatu dostaneš pri vzkriesení spravodlivých.“

Katechéza

Ivo a Miňo

  • SN_04.
Ivo a Miňo sú spolužiaci. Len spolužiaci, nie kamaráti. Chodia do tej istej triedy a poznajú sa už dva roky. Ale to je vlastne všetko.

Pre Ivka to neboli dobré prázdniny. Teda, aby ste rozumeli, prázdniny samy osebe boli fajn. Užil si letný tábor, rodinnú dovolenku pri mori aj dva týždne u starých rodičov. Ale celý čas sa trápil. Ivo sa neteší do školy. Nie pre školu samotnú, tú má celkom rád. Problém je niekde inde. V triede ich je 25. A v laviciach sedia po dvojiciach. Asi už tušíte, čo ho trápi.
  • TIP: Tu môžete nechať deti tipovať, čo asi Ivana trápilo.
Ivko sa bojí, že bude zase sedieť sám. Keď bol prvák, stalo sa to nechtiac. Mamina mala starosti s mladšími súrodencami a jednoducho prišli neskoro. Všetci už s niekým sedeli, len on ostal sám. Minulý rok si dal záležať na tom, aby bol v triede prvý. Prišiel skôr ako ostatní, vybral si najlepšie miesto. Ale nakoniec si aj tak nikto k nemu neprisadol. Teraz má byť tretiakom. A bojí sa, že to zase dopadne rovnako.
  • SN_05.
V nedeľu bol na svätej omši a počul tam, ako Ježiš radí: „Nesadaj si na prvé miesto… Choď, sadni si na posledné miesto. Potom príde ten, čo ťa pozval, a povie ti: ‚Priateľu, postúp vyššie!‘“ „No tak to mi ide dobre,“ hovoril si nahnevane. „Až na to, že ku mne nikto nepríde.“ Po tej omši mu bolo ešte smutnejšie ako zvyčajne.

Miňo je presný opak Iva. Každý sa s ním chce kamarátiť. Minulý rok sa dokonca traja chalani pobili o to, kto s ním bude sedieť v triede. Nečudo, je vtipný, šikovný a vždy má veselú náladu.
Aj Miňo bol v nedeľu na svätej omši. Od začiatku prázdnin miništruje a náramne si to užíva. Aj on počul Ježišove slová: „Ak ťa niekto pozve na svadbu, nesadaj si na prvé miesto, lebo mohol pozvať niekoho vzácnejšieho, ako si ty; a prišiel by ten, čo pozval teba i jeho, a povedal by ti: ‚Uvoľni miesto tomuto.‘ Vtedy by si musel s hanbou zaujať posledné miesto. Ale keď ťa pozvú, choď, sadni si na posledné miesto. Potom príde ten, čo ťa pozval, a povie ti: ‚Priateľu, postúp vyššie!‘“

Premýšľal, ako to urobiť. Na svadbe bol zatiaľ len raz. Mali tam zasadací poriadok, každý mal na svojom mieste menovku. Tam by si nemohol len tak sadnúť na iné miesto. Najbližšie pôjde na svadbu asi až vtedy, keď sa bude vydávať jeho sestra. A to je ešte veľmi ďaleko, pretože Zuzka je práve deviatačka.
Premýšľal, čo tým asi Ježiš myslel a čo by mohol urobiť. A pretože to bol trochu roztržitý miništrant, očami blúdil po kostole. Vtedy si všimol Iva. Sedel s rodičmi v tretej lavici a vyzeral ako kôpka nešťastia. „Možno nejde o miesto na svadbe, ale o miesto v škole,“ napadlo mu.
  • TIP: Diskutujte s deťmi o tom, čo by mohol Miňo urobiť.

Poslední a prví

Niektorí ľudia sú už takí, myslia si, že keď budú vždy a všade prví, budú ich mať ostatní radšej. Niekedy áno, inokedy nie. Ale Ježiš nás chce dnes naučiť niečo iné: Pomáhať posledným, aby sa aj oni stali prvými.
  • TIP: Deti vyberajú vlastnosti chlapcom z príbehu vlastnosti na snímku prezentácie SN_06.
Veľmi ľahko sme zistili, v čom všetkom Ivan nie je prvý, v čom nie je jednička. Ale skutočnou výzvou je zistiť, v čom dobrý je, čo mu ide najlepšie. Zistiť to a pochváliť ho za to. To je ako keby ste ho postavili na stupienok víťazov.

V škole je na to veľa príležitostí. Je fajn, ak si najlepší žiak v triede. Super, si na prvom mieste. Si múdry a šikovný. A čo by sa stalo, keby mala vaša trieda 20 alebo 30 najlepších žiakov? Čo môžeš  urobiť preto, aby sa tvoji slabší spolužiaci zlepšili?

No dobre, každý nemôže byť najlepší matematikár podobne ako nemôže byť každý najlepší bežec alebo skokan. Aj na olympiáda je to tak: Niekto je najlepší v behu, plávanie mu moc nejde. Iný je skvelý v skoku do diaľky, ale keby mal hádzať guľou, asi by mu spadla na nohu. 
Nemusíme byť všetci rovnakí. Ale každý môže byť v niečom najlepší. A je fajn, keď si to ostatní všimnú a ocenia to. To môže byť dobrý plán do nového školského roku: všímaj si posledných a pomôž im, aby sa v niečom stali prvými. Keď zistíš, v čom sú dobrí, chváľ ich za to a oceňuj.

Ako to dopadlo… 

Prvý školský deň nezačal pre Miňa najlepšie. Najprv sa musel ísť prezliecť, lebo si omylom vzal staré nohavice. Potom sa museli vrátiť kvôli bratovi. A nakoniec na každom semafore svietila červená. Jednoducho, Miňo prišiel na poslednú chvíľu. Každý v triede už s niekým sedel. Okrem Iva. Miesto pri ňom bolo stále voľné. Moment, iba jedno miesto? Aha, áno. Zabudol, že Mirka sa odsťahovala, veď sa s ňou na konci školského roka lúčili. Tento rok ich bude v triede len 24. Hádajte, ku komu si sadol…
  • TIP: Rozdajte deťom po dve kartičky. Na jednu si napíšu alebo nakreslia, v čom sú dobrí, v čom sú „prví“. Na druhú kartičku si napíšu, v čom by sa chceli zlepšiť. Potom ich môžete vyzvať, aby si kartičky vymenili s niekým, kto by im mohol pomôcť. Takto si navzájom pomôžu stať sa v niečom „prvými“.

Obrázky

  • https://www.canva.com
  • https://www.qumran2.net/indice.php?c=disegni&immagine=5266
  • https://www.qumran2.net/indice.php?c=disegni&immagine=5392

Komentáre