Spoznaj Bibliu / Katechéza k podobenstvám o milosrdenstve

  • Charakteristika: V katechéze pracujeme s podobenstvami O stratenej ovci, stratenej drachme a O márnotratnom synovi. Slúži ako pomôcka na prípravu pre triedne kolo súťaže Spoznaj Bibliu.
  • Kľúčové slová: Podobenstvo, strata, hľadanie, hodnota, hriešnik, otec, synovstvo, odpustenie, radosť z návratu.
  • Cieľová skupina: 5-9 ZŠ; SŠ
  • Čas: Jedna až dve vyučovacie hodiny.
  • Cieľ:
    • Kognitívny – Žiak vie identifikovať a popísať kľúčové postavy a dejovú líniu troch podobenstiev (stratená ovca, stratená drachma, márnotratný syn) s dôrazom na stratu a nájdenie; vysvetliť význam stratených vecí (ovca, drachma, dedičstvo) v kontexte podobenstiev; charakterizovať postoje dvoch skupín poslucháčov (mýtnici/hriešnici vs. farizeji/zákonníci) vo vzťahu k Ježišovmu konaniu; definovať pojem synovstvo a na príklade mladšieho a staršieho syna rozlíšiť medzi vonkajšou a vnútornou stratou synovstva; vysvetliť, že Otec (Boh) neodsudzuje, ale aktívne hľadá strateného, a raduje sa z jeho návratu.
    • Afektívny – Žiak chápe, že každý človek (vrátane neho samého) je pre Boha cenný a dôležitý, bez ohľadu na jeho morálne zlyhania; premýšľa nad vlastným postojom: či sa skôr identifikuje so strateným synom (potrebujem odpustenie) alebo so starším bratom/farizejom (kritický/súdiaci postoj); osvojuje si postoj milujúceho Otca/Pastiera/Ženy (aktívne hľadať, odpúšťať a radovať sa z návratu iných) a odmietať postoj odsudzovania a pohŕdania voči „hriešnikom“.
    • Psychomotorický – Žiak dokáže analyzovať biblický a vyvodiť z neho odpovede na otázky; viesť dialóg a formulovať vlastné názory a interpretácie podobenstiev v rámci triednej diskusie.
  • Pomôcky: Sväté písmo, prezentácia, pracovný list.
  • Na stiahnutie:
    • Metodika (PDF)
    • Pracovný list (PDF)
    • Prezentácia (PPTX)
    • Súťažné úlohy pre triedne kolo (web)

Úvod / Skúsenosť so stratou

  • SN_02. Straty a nálezy. So žiakmi vedieme dialóg o stratených veciach a ich hľadaní, no hlavne o dôvodoch hľadania. Po každej otázke necháme hovoriť žiakov a potom ich odpovede zhrnieme.
Stalo sa vám, že ste niekedy niečo stratili? Čo konkrétne to bolo?
Napríklad kľúče, mobil, čiapka, rukavice, zošit, učebnica, pero, prsteň, hodinky, zlatá retiazka…

Čo ste robili potom?
Možno ste neurobili nič, nechali ste to tak a nehľadali ste. Alebo ste tú vec začali aktívne hľadať: spätne ste sa vracali v mysli k tomu, kedy a kde ste ju mali naposledy, išli ste na tie miesta, pýtali ste sa ľudí, či ju nevideli, či ju nenašli. Jednoducho, hľadali ste ju.

Prečo ste sa rozhodli (ne)hľadať tú vec?

Nezačali ste hľadať? Pravdepodobne preto, že tá vec pre vás nie je dôležitá. Je to len maličkosť, ktorú oželiete, a preto ju hľadať nebudete.

Začali ste hľadať? Ak je tá vec pre vás dôležitá a potrebujete ju – napr. kľúče (bez nich sa nedostanete domov), mobil (bez neho nie ste v kontakte s ľuďmi) alebo zlatá náušnica (je hodnotná) – hľadáte ju aj niekoľko dní, pretože je pre vás cenná, dôležitá, hodnotná.
Ak sa vám podarilo nájsť stratenú vec, ktorá je pre vás dôležitá, ako ste sa potom cítili a ako ste reagovali, keď ste ju našli?

Pravdepodobne ste:
Vydýchli si (napätie sa uvoľnilo).
Potešili sa, mali ste radosť.
Možno ste aj zvýskli, alebo ste o tom niekomu povedali a podelili sa o tú radosť.

Podobenstvá o stratenej drachme a ovci

Vo Svätom písme Ježiš rozpráva podobenstvá, v ktorých tiež niekto niečo stratil. Prečítajme si ich.
  • SN_03-04. Prečítame si podobenstvá O stratenej ovci (Lk 15,1-7) a O stratenej drachme (Lk 15,8-10). Prednášame ich zo Svätého písma, žiaci vidia text aj na tabuli. Potom so žiakmi vedieme dialóg.
  • TIP: Ježiš hovorí v podobenstvách. Môžeme zopakovať čo to je podobenstvo. Podobenstvo je často príbeh z bežného života, cez ktorý Ježiš vysvetľuje náboženské pravdy. Podobenstvo slúži na duchovné ponaučenie. Prirovnáva sa v ňom to čo nepoznáme k tomu, čo poznáme veľmi dobre.
Kto je tam s Ježišom? Aké skupiny ľudí? Mýtnici a hriešnici; farizeji a zákonníci
Čo robia? Mýtnici a hriešnici ho počúvajú. Farizeji a zákonníci šomrú.
Čo znamená šomrať? Šomrať znamená hovoriť si popod nos. S niečím nie som spokojný a tak na to hundrem, frflem, šomrem, kritizujem...
S čím asi neboli spokojní farizeji a zákonníci, sa v texte priamo neuvádza. Z podobenstiev, ktoré Ježiš rozpráva, sa to však dá vytušiť. Tieto podobenstvá smerujú k obom skupinám, ktoré majú pochopiť niečo dôležité. Poďme to objaviť.

Pastier a žena / Hodnota strateného

V podobenstvách sa niečo, niekomu stratilo. Komu a čo sa stratilo?
  • SN_05. Doplnenie tabuľky. Žiaci pracujú s textom, dopĺňajú do pracovného listu. Môžeme to nechať ako prácu v skupinách a potom si spolu prejdeme čo doplnili, alebo dopĺňame spoločne. Najskôr povedia žiaci čo majú napísané, a potom prejdeme na snímok s vyplnenou tabuľkou a doplníme žiakov.
  • SN_06.
Pastierovi sa stratila ovca (jedna zo sto).
Žene sa stratila drachma (jedna z desiatich).

Čo robia pastier a žena?

  • SN_07.
Hľadajú ich. Žena hľadá mimoriadne starostlivo: zažne lampu a vymetie celý dom. A keď stratené veci nájdu, radujú sa. Pastier dokonca nesie ovečku s radosťou na pleciach. O tú radosť sa delia s priateľmi a susedmi.

Prečo? Prečo hľadajú, až kým nenájdu, a prečo sa radujú a delia sa o tú radosť?
  • SN_08.
1. Pastier a ovca. Pastier má tých oviec dosť, až sto, ale aj tak necháva tie ostatné a ide stratenú ovcu hľadať. Možno si pastier ovečky pozná po mene a má k nim vzťah. Ale aj keby nie, fakt, že len tak nemávne rukou nad stratenou ovcou a ide ju hľadať, znamená, že mu na tej ovci záleží. Aj tá jedna je pre neho dôležitá.
  • Poznámka: Tu môže niekto povedať, že ten pastier je blázon, keď nechá tých 99 oviec tak. Veď kým tam nebude, môžu sa stratiť ďalšie, alebo príde vlk a roztrhá ich. Čo sa stalo s ovcami, kým tam nebol pastier, v texte nemáme. Ale dá sa predpokladať, že na sto oviec pastier nebol sám, má pomocníkov a zrejme aj psa na stráženie. Oni sa o ovce postarajú, kým tam on nie je. Dnes už starostlivosť o ovce bežne nepoznáme, ale v tej dobe im to bolo jasné.
2. Žena a drachma. Žena má 10 drachiem a jednu stratí. Drachma je starogrécka minca hodnoty jedného denára, čo je denná mzda. Nie je to veľa, no pre ňu je to veľká hodnota, keďže má len 10 drachiem a zrejme nepatrí k bohatým. Aj tá jedna minca jej chýba. Záleží jej na nej, je pre ňu cenná.

Záver. Aj pastier, aj žena hľadajú, kým nenájdu. A potom? Radujú sa a o tú radosť sa aj podelia, lebo to, čo hľadali, bolo pre nich cenné a chýbalo by im to.

Posolstvo pre…

  • SN_09. Žiakom vždy po otázke necháme čas, nech porozmýšľajú nad posolstvom pre tú konkrétnu skupinu. Až potom povedia nahlas a my dopĺňame.
A. Posolstvo pre mýtnikov a hriešnikov
Keď to počujú mýtnici a hriešnici, čo im to hovorí?
Oni sú tí stratení, tí, ktorí opustili stádo alebo sa „odkotúľali z vrecka“. Stalo sa to tým, že sa prestali riadiť Božím zákonom. Ostatní to o nich vedia, preto ich označujú za hriešnikov, odsudzujú ich a vyhýbajú sa im.

Oni však práve počujú, že pastierovi a žene, čiže Pánovi, na nich záleží. Nevyhýba sa im, neodsudzuje ich, ale hľadá ich.
Sú cenní v jeho očiach. A to až tak, že z ich návratu sa bude radovať celé nebo.

B. Posolstvo pre ufrflaných farizejov a zákonníkov
A čo to hovorí tým ufrflaným farizejom a zákonníkom?
To sú tí, ktorí si o sebe myslia, že sú spravodliví a dodržiavajú Zákon. Na hriešnikov a mýtnikov hľadia zvrchu a nechcú s nimi mať nič spoločné.
Preto šomrú na Ježiša, lebo sa s hriešnikmi stretáva.
Mali by však pochopiť, že ich postoj – nechcem s ním nič mať, vyhýbam sa mu, odsudzujem ho – nie je správny.
Sú pozvaní k postoju pastiera a ženy: neodsudzovať, hľadať a tešiť sa z ich návratu.

C. Posolstvo pre mňa
A čo tým Ježiš hovorí mne? S kým sa identifikujem?
  • Opäť necháme čas na premyslenie a napísanie toho, čo vnímajú žiaci ako posolstvo pre seba.
  • SN_10.
Možnosť A: Som stratená ovca alebo drachma…
    • Keď žijem životom bez Boha. Nie som so svojím Pastierom – Pánom. Nepočúvam jeho hlas.
    • Radostná správa: Bohu na tebe záleží a hľadá ťa. A z tvojho návratu sa bude radovať celé nebo!
Možnosť B: Som ako farizej alebo zákonník…
    • Keď sa modlím, chodím do kostola, žijem podľa prikázaní, ale pozerám zvrchu na tých, čo takto nežijú. Odsudzujem ich. Nechcem s nimi nič mať.
Ježiš ma učí inému postoju:
    • Začni sa na stratených/hriešnikov pozerať očami pastiera či ženy z podobenstva.
    • Staň sa pastierom alebo tou ženou, ktorým záleží na stratených, ktorí ich hľadajú a ktorí sa radujú z ich návratu!

Podobenstvo o márnotratnom synovi

Mladší syn a jeho strata

  • SN_11. Prečítame si prvú časť podobenstva O márnotratnom synovi (Lk 15, 11 – 20a). Po prečítaní vedieme so žiakmi dialóg, ktorým text rozoberáme. Vždy necháme najskôr odpovedať žiakov, až potom dopĺňame informácie.
Ktoré postavy tu vystupujú? Otec a jeho dvaja synovia.
Čo robí mladší syn? Vypýta si dedičstvo, odíde do ďalekého kraja, dedičstvo prehýri a stáva sa pastierom svíň.
  • SN_12.
Čo stratil mladší syn? (Z pohľadu druhých alebo zo svojho pohľadu? Čo sa dá z textu vyčítať?)
  • Necháme odpovedať žiakov, až potom prepneme na ďalší snímok. Dôležité: Je dobré, aby žiaci mali text pred sebou. Ak ho nemajú vytlačený alebo nemajú Sväté písmo, môžeme im prepnúť späť na snímok 11, aby text videli a z neho vychádzali pri odpovediach na otázku.
  • SN_13.
Mladší syn stratil...

Materiálne veci. Majetok, celé dedičstvo, jedlo (je hladný), šaty (ako pastier svíň má šaty chudáka), lepšie bývanie, všetky materiálne vymoženosti tej doby.

Nemateriálne veci. Synovstvo (keďže stratil dedičstvo, nemá nárok byť synom), domov, dôstojnosť/úctu (pasie svine, čo je u Židov najpodradnejšia práca).

Takto sa na neho pozerali iní, a aj on sám, lebo si uvedomoval, že už nie je hoden volať sa synom svojho otca. V určitej chvíli si však uvedomí, že u otca sa aj sluhovia majú lepšie ako on, a tak sa rozhodne vrátiť a poprosiť o prácu sluhu – nádenníka.
  • SN_14. Prečítame si pokračovanie podobenstva (Lk 15, 20b – 24) a opäť vedieme so žiakmi dialóg.
Čo robí otec, keď vidí syna prichádzať?


Podčiarknite to v texte a skúste z toho zistiť, ako sa na syna pozerá otec, ako ho vidí.
  • SN_15. Poznámka k obrázku. Možno niektorých žiakov na obrázku vyruší, že tvár syna je veľmi mladá, dokonca trochu dievčenská. A rozhodne proporčne nekorešponduje so synovou pravou rukou, ktorou syn objíma otca. Ruka, ktorú vidíme my, je rukou človeka, ktorý predčasne zostarol, rukou, ktorá opuchla a stvrdla ťažkou prácou a utrpením. Tvár je ale tá, ktorú vidí otec. Pretože otec v ňom nevidí zlomeného žobráka, ale milovaného syna, možno takého, akým bol dávno predtým, než opustil rodinu.
Otec ho uvidel a bolo mu ho ľúto. Zrejme videl, aký je zbiedený, špinavý, vychudnutý a možno aj riadne zapáchal od svíň. Napriek tomu otec k nemu pribehol, hodil sa mu okolo krku a vybozkával ho. Nevadilo mu, ako vyzerá. Objíma ho a bozkáva. Sluhom rozkázal dať mu šaty, prsteň, obuv a pripraviť hostinu.

Čo tým otec ukazuje svojmu synovi, ale aj všetkým okolo? Prečo sa tak otec správa?
  • SN_16.
Všetkým okolo, a hlavne synovi, ukazuje radosť z jeho návratu. Ukazuje Odpustenie. Otec vidí, že syn o všetko prišiel, ale ani slovkom mu to nevyčíta, prijíma ho takého, aký je, lebo je stále jeho synom.

Ako ho teda otec vidí?
Ako syna, ktorý sa stratil a konečne našiel. Syn nikdy nestratil synovstvo, domov, otca, dokonca ani dôstojnosť. Nech už vyzeral akokoľvek, v otcových očiach bol stále jeho synom. Strateným a teraz nájdeným.

Starší syn a jeho vnútorná strata

  • SN_17. Pokračujeme v čítaní, teraz sa zameriame na staršieho syna. Lk 15, 25-32. Potom opäť vedieme so žiakmi dialóg.
Starší syn sa vracia, a keď zisťuje, že tá hostina a zábava je pre jeho brata, ktorý premárnil dedičstvo, je nahnevaný a nechce vojsť dnu.

Čo môžeme z jeho slov zistiť?
Ako sa pozeral na svojho brata? Pozeral sa tými istými očami ako ostatní: videl, čo jeho brat stratil, o čo prišiel, a preto ho ani bratom nenazval. Nechcel si s ním sadnúť za jeden stôl.

Stratil niečo aj starší syn, hoci o tom nevedel? Ako sa pozeral na svojho otca?
Skúste na to prísť z týchto jeho slov: „Už toľko rokov ti slúžim a nikdy som neprestúpil tvoj príkaz, a mne si nikdy nedal ani kozliatko, aby som sa zabavil so svojimi priateľmi. No keď prišiel tento tvoj syn, čo ti prehýril majetok s neviestkami, pre neho si zabil vykŕmené teľa.“

Slúžim ti: Otca vnímal ako niekoho, komu slúži (ako pánovi), nie ako Otca.
Tento tvoj syn: Svojho brata nazve „tento tvoj syn“, nie „môj brat“.
Mal síce materiálne veci – nebol hladný, mal oblečenie, dom, v ktorom býval – ale nevnímal to ako domov. Vo svojom vnútri stratil synovstvo.
  • SN_18. Poznámka k obrázku. Pri rozhovore s mladším synom sa otcove šaty podobajú na odev mladšieho syna. Na tomto obrázku hovorí so starším synom a je oblečený podobne, ako on. Môže to znamenať, že vychádza k synom v ústrety, zníži sa k nim.
A čo robí otec? Nechá ho tak? Keď sa hnevá, nech, je to jeho problém?
Nie. Otec vyšiel za ním a začal ho prosiť. Nakoniec ho ubezpečuje: „Syn môj, ty si stále so mnou a všetko, čo ja mám, je tvoje.“
Tým, že k nemu vyšiel, mu ukazuje, že mu na ňom záleží. Slovami ho ubezpečuje, že je stále jeho synom, ktorý môže používať všetky výhody synovstva.
  1. V prípade mladšieho syna hovorí otec viac gestami a skutkami (objíma, dáva odev...). Cez tieto gestá a skutky mu vracia to, o čom bol syn presvedčený, že stratil.
  2. V prípade staršieho syna hovorí otec viac slovami, ubezpečuje ho o tom, že svoje synovstvo nestratil, aj keď on to tak vo vnútri vnímal.
Posolstvo pre nás
  • SN_19. Cez otázky žiaci hľadajú, komu sa podobajú.
Čo mi toto podobenstvo hovorí? S kým sa identifikujem?
Akými očami pozerám na seba, na bratov a sestry – ľudí okolo?
Ako pozerám na Boha Otca?

A) Som ako mladší syn? Odchádzam z domu Otca, robím si po svojom, nedodržiavam Božie príkazy?
Dobrá správa: Boh Otec ťa čaká, nestratil si synovstvo, stačí sa vrátiť.

B) Som ako starší syn? Uvedomujem si, že plním Božie príkazy, ale nič z toho nemám? Na Boha nepozerám ako na Otca, ale ako na Pána. Stratil som synovstvo (vnútorne).
Dobrá správa: Stále si Božím synom a máš všetky výhody synovstva. Len si ich neuvedomuješ.

C) Som ako starší brat v postoji k iným? Ako pozerám na ostatných, zvlášť na hriešnikov? Záleží mi na nich, pozerám na nich ako na bratov, ktorých treba povzbudiť k návratu, alebo sa na nich pozerám zvysoka a odsudzujem ich?
Je čas zmeniť tento postoj! Sú to moji stratení bratia a sestry. Môžem sa za nich modliť, čiže hovoriť o nich Bohu.

Záver

  • SN_20.
Syn, jeden i druhý, nikdy nestratil synovstvo, domov, otca, dokonca ani dôstojnosť. Nech už navonok vyzerali akokoľvek, v Otcových očiach boli stále jeho synmi. Stratenými a teraz nájdenými. Uvedomujem si, že v Božích očiach som stále jeho synom/dcérou.