NPD / V. Ježiš, ktorý vyslobodzuje z izolácie

V minulej téme Náboženstva pre dospelých sme hovorili o čnostiach, dobrých návykoch. Ich opakom sú návyky zlé, priam zlozvyky, neresti. A neresť je ako lepra, navonok bezmocne sledujeme, ako deformuje človeka. Nie jeho končatiny a tvár, ako je tomu pri malomocenstve, ale vzťahy, postoje a hodnoty. Podstata problému je ale vo vnútri, kde neresť pomaly ale isto rozkladá integritu človeka. Dobrou správou je Ježiš, on je riešenie. 

Zhrnutie témy a domácu úlohu nájdete v pracovnom liste (PDF). Ak chcete vedieť ako sa s úlohami vysporiadali niektorí účastníci kurzu, pozrite si ich odpovede. Zaujala vás téma a chcete vedieť viac? Počúvajte náš podcast NaPreD alebo si ho stiahnite (MP3).

Odpovede niektorých účastníkov

1. Porovnajte situáciu malomocného a Ježiša na začiatku a na konci príbehu (Mk 1,40-45). Vyjadrite zmenu pomocou nasledovných výrazov, každý môžete použiť dvakrát. Výrazy: rituálne nečistý, rituálne čistý, izolovaný, vylúčený, prijatý, vonku, vnútri, v meste, v pustatine

  • Vyzerá to tak, akoby si Ježiš a malomocný vymenili pozície. Ježiš akoby na seba zobral dôsledky jeho choroby. (Mirka)
2. Vyhľadajte v rozprávaní náznaky nerestí u malomocného. Vyjadrite ich opisným spôsobom.
  • Malomocný sa podľa mňa správa nezodpovedne a bezohľadne. Neberie ohľad na to, že môže Ježišovi uškodiť (nakaziť ho, alebo ho dostať do izolácie). (Michal)
  • Podľa mňa je ľahkovážny, nerieši veci, nestará sa o možné dôsledky. (Anna)
  • Je zbrklý, nepočúva, čo mu Ježiš hovorí. Necháva sa unášať svojimi spontánnymi nápadmi bez toho, aby sa zaujímal o dôsledky. (Elena)
  • Je taký nadšený zo svojho momentálneho nápadu, že nerozmýšľa. Alebo je taký sebastredný, že je mu všetko jedno. (Zuzana)
  • Zdá sa mi, že vôbec nerešpektuje pravidlá. Ani keď je chorý, ani po uzdravení. (Juraj)
3. Navrhnite, v ktorých čnostiach by sa mal náš bývalý malomocný pocvičiť.
    • Odpovede naznačujú, že liekom na konkrétnu neresť je čnosť, ktorá je takpovediac jej protipólom.
  • Zodpovednosť, ohľaduplnosť. (Michal)
  • Rozvážnosť. (Anna)
  • Myslím, že by sa mal cvičiť v trpezlivosti, pokore, pozornosti a počúvaní. (Elena)
  • Asi by mu nezaškodilo pocvičiť sa v rozvážnosti, empatii a altruizme. (Zuzana)
  • Rešpekt a úcta voči autoritám, podriadenosť, pokora. (Juraj)