DPK / VIII. Katechéza v službe odpovede viery
- Charakteristika: V téme sa zameriame charakteristiku povahy katechézy v procese evanjelizácie, DPK 66-74).
- Kľúčové slová: kerygma, ohlasovanie, iniciačná katechéza, vzdelávanie vo viere
- Prezentácia na stiahnutie (PPTX)
- Ďalšie kapitoly (https://www.dkuza.sk/2022/12/DPK.html)
Úvod
Direktórium pre katechézu pripomína v kapitole o katechéze v procese evanjelizácie (DPK 66-74) slová pápeža Benedikta XVI:
Na začiatku toho, že je niekto kresťanom, nestojí etické rozhodnutie alebo veľkolepá myšlienka, ale skôr stretnutie sa s udalosťou, s Osobou, ktorá ponúka životu celkom nový horizont a tým aj zásadné smerovanie. (Benedikt XVI., Deus caritas est, 1)
Krstom (birmovaním a eucharistiou) sa človek stane kresťanom raz a navždy vo sviatostnom zmysle i právnom zymsle. No neznamená to, že je kresťanom aj svojimi postojmi, správaním sa a životom. Ak sa má človek kresťanom byť (nie len raz sa ním stať, ale každý deň sa ním stávať), ak má urobiť to kľúčové (etické) rozhodnutie a každodenné rozhodnutia, potrebuje sa stretnúť s udalosťou a osobou s veľkým O. Obrátenie sa a učeníctvo totiž čerpá silu práve z tohto stretnutia.
V misijnom kontexte je na začiatku obrátenia prvé ohlasovanie. Na jeho základe môže v niektorých neveriacich zakoreniť prvotná viera. Ale, ako zdôrazňuje pápež František, výraz prvé ohlasovanie neznamená len nejaké poradie ohlasovaných právd. Prvé je tu snáď aj synonymom výrazu hlavné, či podstatné.
Keď hovoríme, že toto ohlasovanie je „prvé“, neznamená to, že stojí na začiatku a potom sa naň zabudne alebo že je možné ho nahradiť inými obsahmi, ktoré ho prevyšujú. Je prvým v kvalitatívnom zmysle, pretože je hlavným ohlasovaním, teda tým, ktoré treba vždy znovu rozličnými spôsobmi počúvať a stále nanovo ohlasovať počas katechézy, rozličnými formami, vo všetkých etapách a vo všetkých situáciách. (EG 164)
Katechéza v procese evanjelizácie
Prvé tu znamená aj hlavné, teda to, čo má byť nejakým spôsobom prítomné v každom ohlasovaní, každej homílii, v každej katechéze. V tomto zmysle každá katechéza, či je určená pre hľadajúcich, pokrstených no vzdialených, alebo naopak pre hlboko začlenených do kresťanského spoločenstva, má mať kerygmatický charakter.
Kerygmatické prvky má mať aj katechéza kresťanskej iniciácie, teda katechéza, ktorá pripravuje na prijatie sviatostí začlenenia do kresťanského života (krst, birmovanie, Eucharistia). Tu si dovolím parafrázovať celý 71. odsek Direktória.
Katechéza kresťanskej iniciácie je základnou, podstatnou, organickou, systematickou a integrálnou formáciou viery:
a. základná a podstatná, ako počiatočné prehĺbenie kerygmy - vysvetľuje základné tajomstvá viery a základné evanjeliové hodnoty;
b. organická, koherentná a dobre usporiadaná - systematická, teda nie improvizovaná alebo príležitostná;
c. integrálna - katechéza je otvorená pre všetky zložky kresťanského života, postupne uprednostňuje ich interiorizáciu a integráciu, čo vedie k premene starého človeka a formovaniu kresťanskej mentality.
V podstate ide o podporu zvnútornenia kresťanského posolstva prostredníctvom takej katechetickej dynamiky, ktorá pri svojom postupe vie integrovať počúvanie, rozlišovanie a očisťovanie.
Takéto katechetické kroky sa neobmedzujú iba na veriacich jednotlivcov, ale sú určené pre celé kresťanské spoločenstvo na podporu misijného úsilia evanjelizácie.
Katechéza tiež podporuje začlenenie jednotlivcov a komunity do sociálneho a kultúrneho kontextu, pomáha kresťanskému čítaniu dejín a podporuje sociálne angažovanie kresťanov. (DPK 73)
Katechéza, keďže slúži nepretržitému vzdelávaniu vo viere, súvisí s rôznymi dimenziami kresťanského života. (DPK 74)
a. Katechéza a Sväté písmo - Sväté písmo je nevyhnutné na pokrok v živote viery; jeho centrálne miesto v katechéze umožňuje živým spôsobom odovzdávať dejiny spásy a povzbudzovať, aby sa poznávali postavy, udalosti a vyjadrenia posvätného textu.
b. Katechéza, liturgia a sviatosti - Katechéza je orientovaná na liturgické slávenie. Potrebná je katechéza, ktorá pripravuje na prijatie sviatostí (nie iniciačné), a aj mystagogická katechéza, ktorá podporuje hlbšie pochopenie a prežívanie liturgie.
c. Katechéza, láska a svedectvo - Zatiaľ čo katechéza, odrážajúca evanjelium, formuje v láske, charitatívne konanie je neoddeliteľnou súčasťou katechetického ohlasovania. Láska nie je iba znakom prijatia evanjelia, ale aj privilegovaným spôsobom vstupu do evanjelia: „Kto miluje, narodil sa z Boha a pozná Boha“ (1Jn 4,7).
Záver
Apoštol Pavol píše Timotejovi: „Hlásaj slovo, naliehaj vhod i nevhod, usvedčuj, karhaj a povzbudzuj so všetkou trpezlivosťou a múdrosťou.“ (2Tim 4,2)
Hlásanie slova, spomenuté prvé ohlasovanie, je určené pre všetkých ľudí. Výzva na prijatie Krista, to je to Pavlovo naliehanie, je určené tým, ktorí majú prvotnú vieru. Uverili že Ježiš je Boží Syn. A teraz sú vyzvaní, aby uverili Ježišovi, Božiemu Synovi a podriadili mu svoj život. Odpoveďou na toto naliehanie je prijatie iniciačných sviatostí. Tí, ktorí prijali Krista takýmto spôsobom, sú adresátmi katechézy v službe viery. To je to Pavlovo usvedčovanie, karhanie a povzbudzovanie. Poradie je dôležité a nezameniteľné.
Komentáre
Zverejnenie komentára