NPD / I. Evanjelium podľa Marka

V prvej téme kurzu Náboženstvo pre dospelých je naším sprievodcom evanjelista Marek. Uvažujeme nad tým, čo je to evanjelium a prečo sa ho oplatí vziať do rúk.

Zhrnutie témy a domácu úlohu nájdete v pracovnom liste (PDF). Ak chcete vedieť ako sa s úlohami vysporiadali niektorí účastníci kurzu, pozrite si ich odpovede. Zaujala vás téma a chcete vedieť viac? Počúvajte náš podcast NaPreD alebo si ho stiahnite (MP3).

Odpovede niektorých účastníkov

1. Kto je podľa vás tým tajomným poslom ktorý sa spomína v druhom verši?

  • Najprv som si myslel, že Marek má na mysli Ježiša. Ale v spojení s veršom 4 myslím, že hovorí o Jánovi Krstiteľovi. (Michal)
    • Michal si všíma kontext verša, vďaka čomu ľahko odhalil správnu odpoveď.
  • V poznámke k veršu je odkaz na proroka Malachiáša (Mal 3,1) a tam sa hovorí:  „Hľa, ja pošlem svojho anjela a pripraví predo mnou cestu.“ Takže prorok myslel anjela. Ale v poznámke k Mal 3,1 sa hovorí, že Boh prisľubuje „Mesiáša, ktorému príde predchodca pripraviť cestu.“ A predchodca je Ján Krstiteľ. (Janka)
    • Všimnite si, že Janku priviedli k odpovedi poznámky pod textom v Markovom evanjeliu a v Knihe proroka Malachiáša. Tiež si všimla, že kým Marek hovorí o poslovi, Malachiáš spomína anjela. V skutočnosti je to však vec prekladu, Marek použil grécke slovo angelos, čo znamená posol alebo anjel.

2. Ján, ktorého Marek spomína vo štvrtom verši, dostal prímenie Krstiteľ. Prečo podľa vás dostal takéto prímenie?

  • Krstiteľ pochádza z toho, že Ján krstil v rieke Jordán. Na internete som našiel, že vo východnej tradícii ho volajú aj Ján Predchodca. (Juraj)
    • Výborne. Juraj zrejme narazil na článok o Jánovi Krstiteľovi na Wikipédii. Prímením Krstiteľ označujú v Markovom evanjeliu Jána aj učeníci (Mk 8,28) či Herodesova rodina (Mk 6,14-29).

3. Čo táto stať hovorí o Ježišovi?

  • Verš 1: Ježiš je Boží Syn. (Anna)
    • Všimnite si, že výraz Boží Syn je napísaný veľkými začiatočnými písmenami. Veľké B naznačuje, že tu ide o jediného Boha, nie napríklad o niektorého z pohanských bohov. A slovo Syn s veľkým S je vyhradené pre jediného syna, Ježiša.

  • Verš 3: Ježiš je Pán, ktorému treba pripraviť cestu a vyrovnať chodníky. (Michaela)
    • Keď sa v Písme použije na označenie Boha (aj Ježiša) slovo Pán (grécky Kyrios), vždy je uvedené veľkým P.
  • Verš 7: Ježiš prichádza. Ježiš je mocnejší ako Ján Krstiteľ. Ježiš má väčšiu dôstojnosť ako Ján. (Zuzana)
  • Verš 8: Pomohla mi poznámka pod čiarou: „Kristus bude krstiť Duchom Svätým, čiže jeho krst nebude iba obrad, ale očistí človeka od hriechu a vleje doň novú životnú silu.“ (Anka)
  • Verš 8: V poznámke je odkaz na Mt 3,6. A tam sa v poznámke hovorí, že bol iba výrazom pokánia a prípravou na Ježišov sviatostný krst. (Jano)
    • Presne tak. A v poznámke k Mt 3,6 je aj popísané, ako Jánov krst prebiehal.

4. Čo znamenajú mená Ježiš a Kristus? Odpoveď nájdete napríklad v Katechizme Katolíckej cirkvi, v článkoch číslo 430 a 436. Katechizmus je zverejnený aj na stránke www.katechizmus.sk.

  • Meno Ježiš je z hebrejčiny a znamená Boh spasí. Prímenie Kristus pochádza z gréckeho prekladu hebrejského slova Mesiáš, čo znamená pomazaný. (Aďa)