Blahoslavenstvá / Kto by nechcel byť šťastný?
- Kľúčové slová: šťastie, blahoslavenstvo, pokoj, milosrdenstvo, spravodlivosť, čisté srdce, chudoba.
- Čas: 90 min.
- Cieľová skupina: 5.-9. roč. ZŠ, SŠ
- Cieľ: Umožniť žiakom prvú iniciáciu do ducha blahoslavenstiev a vzbudiť v nich túžbu nastúpiť cestu ich realizovania v živote.
- Pomôcky: Biblický list, pracovný list, Sväté písmo, prezentácia.
- Na stiahnutie:
Úvod
- Mojžiš dostal na hore Sinaj Desatoro. Tieto pravidlá života odovzdal vyvolenému ľudu, aby sa nimi riadil. Podľa svätého Lukáša strávil Ježiš čas na hore, aby potom oznámil ľuďom začiatok novej éry, čas Božieho kráľovstva. V tomto kráľovstve, ktoré začína, budú platiť pravidlá zhrnuté v blahoslavenstvách. Deťom často rozprávame a rozoberáme Desatoro. Trváme na tom, aby ho vedeli naspamäť. Je to dobré a treba v tom pokračovať. Avšak je zvláštne, že nový ústavný zákon, ktorý prináša Ježiš, je im, a možno aj nám neznámy. Pre pochopenie dôležitosti blahoslavenstiev môžu poslúžiť aj slová pátra Porubčana:
Od začiatku Ježišovho verejného účinkovania čakáme na nejakú programovú reč, kde by bola načrtnutá jeho koncepcia života. Ježiš hovorí v jadre celú svoju náuku. Bez akéhokoľvek úvodu začal hovoriť o šťastí. On, ktorý jediný vyčerpávajúco pozná tajomstvo človeka, hovorí veľmi málo. Neproklamuje nijaké nezištné ideály. Vie, že úsilím konania človeka je vždy akási vidina jeho šťastia. Nech by ho zabaľoval do akýchkoľvek veľkých, či podlých slov, v podstate ide vždy o toto. Idealista hľadá svoje šťastie vo viere v ideály, prízemný materialista v materiálnych pôžitkoch, zločinec ho hľadá vo svojich zločinoch, svätec vo svojej svätosti, sebec vo svojom sebectve, milujúci v láske.
Vždy a všade však všetci hľadajú svoje šťastie. A najväčšia námaha života je spoznať, v čom šťastie skutočne spočíva. Ježiš bol jediný, čo to bezpečne vedel a v ten pamätný deň to aj slávnostne vyhlásil
Nech nás tu nemýli biblické slovo „blahoslavenstvo“. I keď sme sa ho naučili chápať len ako nejakú mytologickú, nebeskú odplatu, znamená pôvodné, skutočné šťastie človeka, ktoré sa rozvíja v čase, aby sa naplnilo vo večnosti. Aby sme si teda dobre rozumeli, chystaná Ježišova reč na hore sa bude týkať živého, plnokrvného šťastia človeka, nádeje, ktorá býva v pozadí každého jeho úsilia, všetkých jeho túžob.
To si treba riadne vyjasniť skôr, ako sa započúvame do Ježišovho manifestu. Bude to celkom nové poňatie šťastia. Tak ako je nový život, do ktorého sa káže narodiť. Neviem, čo by nás mohlo zaujímať viac ako toto. Ide predsa o nefalšovanú pravdivosť našej osobnosti. Všetci vieme, aké neúspešné bolo hľadanie ľudského šťastia doteraz - v celej histórii našej planéty. Jeden za druhým zlyhávajú pokusy nájsť ho v materiálnom blahobyte, v sláve, v ovládaní iných. Všetko sa nakoniec prejavilo, ako niečo nepravdivé, ako biedny falzifikát hľadajúcich hodnôt.
Nuž, bude si treba pozorne vypočuť Ježišov názor na nové šťastie v novom živote. Lebo ak nám On nezjaví jeho pravdivosť, tak nám o nej nepovie nikto.
Etapa č. 1
- SN_02. Katechéta vedie so žiakmi diskusiu na otázky, ktoré napíše na tabuľu. Odpovede môže zapísať katechéta alebo žiak pod príslušnú otázku. Možno použiť aj prezentáciu, SN_03.
Kto by nechcel byť šťastný?
- Predpokladaná odpoveď: NIKTO.
Kto všetko nám ponúka šťastie?
V čom všetkom hľadajú ľudia šťastie? (zážitok, práca, kariéra, peniaze, majetok, zábava, drogy ...)
Ježiš dobre vedel, že každý človek chce byť šťastný. Svoj projekt šťastia načrtol v programovej reči, ktorú nazývame blahoslavenstvá. Preto naším cieľom je najskôr porozumieť jeho slovám a potom sa rozhodnúť.
Etapa č. 2
- Katechéta rozdá pracovné listy pre každého žiaka a aspoň jeden biblický list do lavice. Žiaci riešia krížovku a prešmyčku (úlohy č. 1 a 2 v pracovnom liste) preto, aby si hlbšie uvedomili pravdu, že (1.) Ježiš dáva prísľub šťastia a (2.) Ježiš ukazuje správny smer ku šťastiu. Odpovede v tajničke: 1. Gašpar, 2. Ondrej, 3. učeníci, 4. mesiáš, 5. teľa, 6. Turíce, 7. Tábor
Etapa č. 3
- V tejto etape postupne rozoberáme blahoslavenstvá (Mt 5,3-12) podľa týchto krokov:
1. Prečítame jedno znenie blahoslavenstva podľa Matúša a hľadáme, či sa nachádza u Lukáša a v akej podobe. Text u Lukáša je na prvej strane biblického listu. Text u Matúša je na druhej strane biblického listu.
2. Nasleduje krátke vysvetlenie.
3. Žiaci odpovedajú na otázku: Ktorý z obrázkov biblického listu sa vzťahuje na blahoslavenstvo a prečo?
4. Katechéta pomocou príbehu ešte jasnejšie objasni príslušné blahoslavenstvo. Žiaci odpovedajú na otázku: Ktorí sú to? Odpoveď zapíšu do pracovného listu do prázdnych rámikov podľa tohto vzoru:
5. Pri každom blahoslavenstve môže katechéta v krátkosti poukázať, ako toto blahoslavenstvo žil sám Ježiš.
6. Nasleduje aplikácia pre život žiakov na základe otázok.
- SN_04. Prečítame znenie blahoslavenstva v Evanjeliu podľa Matúša.
1. Blahoslavení chudobní v duchu, lebo ich je nebeské kráľovstvo
- Blahoslavenstvo u Lukáša. Žiaci hľadajú toto blahoslavenstvo na prvej strane biblického listu v Evanjeliu podľa Lukáša.
Blahoslavení chudobní, lebo vaše je Božie kráľovstvo.
Beda vám boháči, už máte svoju útechu.
- Vysvetlenie. Krátko vysvetlíme čo tým Ježiš chcel povedať.
Ježiš nás týmto blahoslavenstvom chce okrem iného upozorniť, že bohatstvo nie je všetko, že veľa peňazí človeka udúša, robí jeho srdce kamenným, ba i zabíja. Ako by chcel povedať: "Vy, ktorí nie ste bohatí, máte šancu vidieť a žiť aj iné hodnoty. Nevkladajte do peňazí všetku nádej šťastného života." Pozor: Chudoba sama osebe nie je dobrá. Chudobný človek má však možnosť žiť aj pre iné hodnoty, ktoré sú prameňom oveľa väčšieho šťastia.
- Žiak hľadá, ktorý z obrázkov vyjadruje toto blahoslavenstvo. Po nájdení prejdeme na SN_05.
Ktorý z obrázkov sa vzťahuje na blahoslavenstvo a prečo?
- Obrázok. Zelená farba, je farbou nádeje.
Dieťa ukazuje prázdne vrecko. Je chudobné ako kostolná myš. Ale Boh sa stará aj o „nebeské vtáky a poľné ľalie.“ Dieťa v rodine nevlastní nič, a predsa je bohaté. Má otca.
- Príbeh. Nachádza sa aj na druhej strane biblického listu, môžeme ho dať prečítať žiakom.
K rabínovi prišiel sused s takýmto problémom: „Majster, ja to nechápem: Prídem k chudobnému, ten je srdečný a pripravený pomáhať, kde len môže. Prídem k bohatému, ten ma dokonca ani len nespozná. Čo tie peniaze robia s ľuďmi?
Rabín trochu porozmýšľal a potom povedal: „Pristúp k oknu, čo vidíš?“
„Vidím ženu s dieťaťom a voz, ako ide na jarmok.“
„Dobre a teraz pristúp k zrkadlu! Čo vidíš?“
„Hm, čože mám vidieť? Seba samého.“
„Pozri: okno je urobené zo skla i zrkadlo je urobené zo skla. Stačí trochu striebra z jednej strany a už
vidíš len seba."
vidíš len seba."
- Ktorí sú to? Keď sme žiakom pomohli vniknúť do blahoslavenstva, vedieme ich, aby odpovedali na otázku: Ktorí sú to? Odpoveď zapíšu do pracovného listu do prázdnych rámikov.
- Aplikácia pre život.
Čo si viac vážim v našej rodine: materiálne veci alebo dobré vzťahy? Nevznikajú mnohé konflikty medzi nami práve pre chamtivosť? Dokážem svojimi vecami poslúžiť aj iným?
- Takto postupujeme pri každom blahoslavenstve. SN_06.
2. Blahoslavení plačúci, lebo oni budú potešení
- Blahoslavenstvo u Lukáša.
Blahoslavení, ktorí teraz plačete, lebo sa budete smiať. Beda vám, čo sa teraz smejete, lebo budete smútiť a plakať.
- Vysvetlenie.
Ježiš nás týmto blahoslavenstvom vedie k presvedčeniu, že svet zla, hriechu a násilia nemá budúcnosť. Príde čas, kedy sa utrpenie a zlo rozplynie ako ranná hmla a slnko radosti bude znovu žiariť. Pozor: Ak plačete, osušte si slzy, čaká vás radosť.
- Obrázok. Potom SN_07. Fialová farba je farbou pokánia.
Dieťa, ktoré plače nad svojimi hriechmi. Spovednica je miesto, kde si človek všíma svoju biedu, oplakáva ju. Je zároveň miesto, kde nachádza útechu a potešenie z odpustenia.
- Príbeh.
Tom Dolley slúžil vo vojenskej uniforme ako lekár. Jeho loď vylovila okolo tisíc utečencov vzďaľujúcich sa od brehov Vietnamu. Tom upadol do víru práce, keď pomáhal ľudom. Spozoroval, že najmenšia lekárska pomoc vyvolávala úsmev i na bolesťou preniknutých tvárach. Taktiež objavil, že keď pomáhal ľudom, cítil sa šťastný ako nikdy predtým. Keď sa Tomovi Dolleyovi skončila vojenská služba, vrátil sa do Ázie, aby naďalej pomáhal týmto úbohým ľuďom. Pribral si dokonca skupinu dobrovoľníkov. Istého dňa sa rozprával s jedným zo spolupracovníkov o blahoslavenstvách, a zvlášť o jeho obľúbenom: „blahoslavení, ktorí plačú“. Začal vysvetľovať, že pre neho slovo „plakať“ neznamená „byť nešťastný“. Znamená to „byť viac citlivý na bolesti a utrpenia ako na príjemnosti v našom svete“. „Ak si obzvlášť citlivý na bolesť a utrpenie,“ spozoroval Tom, „a pokúšaš sa prinášať úľavu tým, že pomáhaš, nemôže byť nešťastný. A o to vlastne ide.“
- Ktorí sú to?
- Aplikácia pre život.
Dokážeš si vo svojom prostredí všímať i utrpenie a bolesť iných alebo pred tým všetkým zatváraš oči a túžiš vidieť iba príjemnosti? Aký je tvoj vzťah k starým ľuďom?
- SN_08.
3. Blahoslavení tichí, lebo oni budú dedičmi zeme
- Blahoslavenstvo u Lukáša.V Lukášovej verzii sa blahoslavenstvo nenacháza.
- Vysvetlenie.
Ježiš nás týmto blahoslavenstvom učí odmietať všetko násilie, každé povýšenectvo. Dejiny hovoria o takýchto ľuďoch. A kde skončili? Žiadna tyrania netrvá večne. Nakoniec triumfovali nenásilní, tichí.
- Obrázok. Potom SN_09. Modrá farba je farbou hĺbavosti.
Dieťa odkladá hlučný walkmann. Mnohé piesne neraz provokujú k vzbure, tvrdosti a násiliu. Tak je to aj s televíziou. Aké dôležité je ticho pre harmonický život človeka! Akí vzácni sú tí, ktorí sa vyznačujú tichosťou, jemnosťou.
- Príbeh.
Istý muž sa vydal za rehoľníkom do klauzúry. Keď našiel rehoľníka, opýtal sa ho: „Čo ťa učí tento život v mlčaní?“ Rehoľník práve naberal vodu zo studne a povedal svojmu hosťovi: „Pozri sa do hĺbky tejto studne. Čo vidíš?“ Človek sa pozrel do studne a potvrdil: „Nevidím nič.“ Po chvíli sa rehoľník, ktorý stál nehybne, znovu obrátil na hosťa: „Pozri sa teraz. Čo v studni vidíš?“
Človek poslúchol a povedal: „Teraz vidím seba samého. Vo vode sa odráža moja tvár.“ Rehoľník mu to vysvetlil: „Vidíš, keď ponáram vedro, voda sa rozčerí a ty nevidíš nič. Ale akonáhle sa voda utíši, môžeš v nej vidieť svoju tvár. Taký je efekt mlčania. Len v tichosti a pokoji môže človek spoznať, aký v skutočnosti je.“ Ticho pomáha odkladať zbrane násilia.
- Ktorí sú to?
Tichí - Tí, ktorí svojim tichom šíria pokoj, sú skromní, nepresadzujú svoje myšlienky, názory násilím, hlukom…
- Aplikácia pre život.
Prečo je ticho dôležité pre tvoj život? Ako by si komentoval výrok, že všetky veľké veci sa rodia v tichosti? Vieš, že tichosť je v protiklade s prílišným sebavedomím, nafúkanosťou a dôležitosťou? Ako pozeráš na ľudí, ktorí sú príliš sebavedomí, dôležití?
- SN_10.
4. Blahoslavení lační a smädní po spravodlivosti, lebo oni budú nasýtení
- Blahoslavenstvo u Lukáša.
Blahoslavení, ktorí teraz hladujete, lebo budete nasýtení.
- Vysvetlenie.
Hladných v materiálnom zmysle spomína Lukáš v (6,21). Matúš poukazuje aj na iný zmysel. “ Blahoslavení, ktorí majú hlad a smäd po spravodlivosti.” Podľa Ježiša hladnými a smädnými sú tí, ktorí celým svojím bytím túžia, aby Božie zákony vládli v človeku a vo svete. Sú to teda tí, ktorí majú hlad a smäd po pravde a spravodlivosti. Oni budú budovateľmi nového sveta a dosiahnu nasýtenie samotným Bohom.
- Obrázok. Potom SN_11. Žltá je farbou túžby.
Prečo má dieťa vystreté ruky? Hladný a smädný človek túži byť nasýtený. Vystreté ruky sú prejavom túžob.
- Príbeh.
Istého zimného predpoludnia priviedli k súdu starčeka, ktorý sa triasol od zimy. Prichytili ho pri krádeži chleba v miestnom obchode. Prinútil ho k tomu hlad. Múdry a svedomitý sudca sa aj v tomto prípade musel riadiť zákonom, ktorý nepozná výnimku. Preto aj odsúdil starčeka na peňažný trest 10 dolárov. Ihneď však siahol do peňaženky a zaplatil za odsúdeného. Potom sa obrátil na prítomných v miestnosti a každého potrestal pokutou 50 centov. Vysvetlil to tým, že všetci obyvatelia nesú vinu na tom, že ktosi v ich meste musel kradnúť, aby nezomrel od hladu. Pokutu ihneď vybral zriadenec súdu. Obvinený nechcel veriť vlastným očiam, keď mu strážca spravodlivosti strčil do ruky peknú sumu peňazí.
- Ktorí sú to?
Hladní po spravodlivosti - Tí, ktorí túžia, aby Boží zákon kraľoval vo svete, túžia po spravodlivosti nielen pre seba, ale aj pre druhých.
- Aplikácia pre život.
Mám aj ja nejaké túžby? K čomu smerujú? Nemávnem nad všetkým rukou? Ak ide o mňa, viem sa biť za spravodlivosť. Dožadujem sa však spravodlivosti, ak ide o iného?
- SN_12.
5. Blahoslavení milosrdní, lebo oni dosiahnu milosrdenstvo.
- Blahoslavenstvo u Lukáša. V Lukášovom evanjeliu sa nenachádza.
- Vysvetlenie.
Ježiš nás týmto blahoslavenstvom učí, že Boh je nádherne milosrdný. Pre neho nie je nikto stratený a definitívne zavrhnutý. Ak on odpúšťa nám, aj my máme odpúšťať jeden druhému. Prečo teda vyčkávať s odpustením? Vyžeňte zo srdca všetku pomstu a nenávisť… a potom objavíte chuť k novému krajšiemu životu.
- Hľadanie obrázka, potom SN_13. Oranžová farba je farbou plnosti a zrelosti.
Dieťa drží v ruke ranenú holubicu. Snaží sa jej pomôcť.
- Príbeh.
Dvaja muži sa radostne privítali na medzinárodnom letisku v Tokiu. Obaja mali slzy v očiach. Posledný raz sa stretli pred štyridsiatimi rokmi ako nepriatelia v jednej z jaskýň Okinawan. V tom období Američan seržant Ponich niesol v náručí dieťa. Päťročný chlapec mal prestrelené obe nohy. Japonec Ishiboshi náhle vyskočil z tmy a namieril hlaveň pušky na Ponicha, pripravený ho zastreliť. Ponich viac nemohol urobiť. Jednoducho položil dieťa na zem, vytiahol svoju fľašu s vodou a začal umývať chlapcovi rany. Ishiboshi pozeral s údivom a potom spustil pušku k zemi. Keď Ponich dokončil umývanie rán, vzal dieťa znovu do náručia, s vďačnosťou sa uklonil Ishiboshimu a zaniesol chlapca do americkej poľnej nemocnice. Akým spôsobom sa podarilo týmto dvom mužom po rokoch stretnúť? V roku 1985 Ponich napísal list do jedných tokijských novín, kde ďakoval vojakovi, ktorí mu milosrdne zachránil život pred štyridsiatimi rokmi. Ishiboshi si prečítal list a skontaktoval sa s novinami, ktoré usporiadali stretnutie na letisku.
- Ktorí sú to?
Milosrdní - Tí, ktorí odpúšťajú, pomáhajú nezištne.
- Aplikácia pre život.
Ako môžeš ty preukazovať milosrdenstvo iným? Vieš aj ty často odpúšťať? Vieš podať pomocnú ruku slabším?
- SN_14.
6. Blahoslavení čistého srdca, lebo oni uvidia Boha
- Blahoslavenstvo u Lukáša. Lukáš toto blahoslavenstvo nezaznamenal.
- Vysvetlenie.
Toto blahoslavenstvo je inšpirované žalmom (24,3-6). „Len ten môže vstúpiť do chrámu, kto má nepoškvrnené ruky a čisté srdce.“ Semitská mentalita pokladá srdce za prameň každého konania. Čistota, o ktorej Ježiš hovorí nemá priamy vzťah k sexualite. Čistota sa tu chápe ako priamosť a nečistota ako dvojtvárnosť človeka, jeho neúprimnosť, prefíkanosť... Ak srdce je znečistené, tak aj skutky, ktoré z neho vychádzajú, sú nečisté (Mt 7,17-19). Šťastní sú tí, ktorí chránia v sebe vnútornú priamosť a odmietajú dvojtvárnosť. Títo budú jedného dňa vychutnávať spoločenstvo s Bohom, ktoré nemá obdoby.
- Hľadanie obrázka, potom SN_15. Červená farba je farbou lásky.
Dieťa čistí svoje srdce.
- Príbeh.
Sedemročný Richard bol druhým najmladším dieťaťom z deviatich detí. Tri dni pred Božím narodením ho matka poprosila, aby jej vyčistil a nakrémoval topánky na sviatky. Očistené topánky zaniesol Richard ukázať matke, aby videla, či sú v poriadku. Mama bola z jeho práce taká natešená, že mu dala 25 centov. Večer si chcela topánky obuť, no narazila na čosi tvrdé. V jednej z topánok našla mincu zavinutú v kúsku papiera, na ktorom boli napísané slová: „Vraciam ti tvoj peniaz, mama. Vyčistil som ti topánky z lásky. Richard.“ Keď Ježiš hovorí slová „blahoslavení čistého srdca“ hovorí o takých ľuďoch, ako bol Richard. Hovoril o ľuďoch, ktorých motivácia je vždy priezračná, nie zapletená. Ich srdcia sú nerozdelené. Človek čistého srdca robí čosi nie preto, aby ho videli ľudia alebo aby dostal odmenu, ale iba z nezištnej lásky. A z toho dôvodu človek čistého srdca bude raz vidieť Boha.
- Ktorí sú to?
Blahoslavení čistého srdca - Tí, ktorí konajú nezištne, sú úprimní.
- Aplikácia pre život.
Prejavuje sa aj v tvojom konaní takáto čistota? Dokážeš aj ty urobiť niečo z čistej, nezištnej lásky? Pracuješ len pre odmenu? Vieš nájsť aj ty podobné príklady v tvojom živote?
- SN_16.
7. Blahoslavení tí, čo šíria pokoj, lebo ich budú volať Božími synmi
- Blahoslavenstvo u Lukáša. Lukáš toto blahoslavenstvo nezaznamenal.
- Vysvetlenie.
Tvorcovia pokoja sú v židovskej tradícii tí, ktorí pracujú na zmierovaní ľudí: rozvadených manželov, priateľov, deti a rodičov. Tvorcovia pokoja sa podobajú Bohu, ktorý je tvorcom každého pokoja. Preto ich Boh volá svojimi synmi.
- Hľadanie obrázka, potom SN_17. Tmavozelená farba je studenou farbou, je farbou chladnosti vo vzťahoch.
Pred chlapcom vidíme mačku a psa, týchto neustálych nepriateľov. Chlapec im nalieva mlieko do spoločnej misky. Chce, aby sa stali priateľmi.
- Príbeh.
Starší manželia mali istý problém. Deti si skracovali cestu cez trávnik, na ktorom zanechávali škaredý chodník. Zo začiatku deti znervózňovali starčeka a starenku. Neskôr sa ich nervozita zmenila na zlosť. Manželia si uvedomili, že treba čosi robiť. Doterajšia situácia im otrávila atmosféru, ich postoj voči deťom a ničila ich pokoj v duši. Konečne našli riešenie. Naviezli drobný štrk na vydupaný chodník. Vedľa chodníka nasadili kvety a na okraj postavili lavičku. Po obede, keď sa skončila škola, manželský pár sadol na lavičku a zdravil prechádzajúce deti. Odpoveď z ich strany bola udivujúca. Zastavovali sa, ďakovali manželskému páru za chodník. Dokonca sa pýtali na názvy kvetov, občas si sadli a rozprávali sa so starčekom a starenkou. Jednoducho povedané, manželský pár sa zmenil na veselý a situácia bola veľmi šťastná.
- Ktorí sú to?
Tí, čo šíria pokoj. - Tí, ktorí zmierujú pohnevaných, znepriatelených…
- Aplikácia pre život.
Dokázal si už niekedy zmieriť rozvadených? Možno poznáš spolužiakov, ktorí sú pohnevaní. Nemohol by si niečo urobiť pre ich zmierenie?
- SN_18.
8. Blahoslavení prenasledovaní pre spravodlivosť, lebo ich je nebeské kráľovstvo
- Blahoslavenstvo u Lukáša.
Blahoslavení ste, keď vás ľudia budú nenávidieť a vylúčia vás zo svojho stredu, keď vás potupia a vaše meno vymažú ako zlo pre Syna človeka. Radujte sa v ten deň a plesajte, hľa, máte hojnú odmenu v nebi.
- Vysvetlenie.
Toto blahoslavenstvo zhŕňa celú sériu blahoslavenstiev. Ak človek myslí a koná tak, ako navrhuje Ježiš vo svojej programovej reči, ak má ducha chudoby, ak túži, aby Boží zákon kraľoval vo svete, ak vlastní čistotu srdca a vnáša pokoj..., tak človek s takýmto správaním vyvoláva u iných opozíciu, výsmech, ba aj prenasledovanie. A zvlášť u tých, ktorí chcú budovať iné kráľovstvo, kráľovstvo násilia a moci. Šťastní sú tí, ktorí cítia určité napätie vo svete pre svoje presvedčenie, lebo to je znak ich správnej cesty, ktorá naozaj vedie k blaženosti.
- Hľadanie obrázka, potom SN_19. Žltá farba je farbou Božieho svetla.
Dievčatko s knižkou v ruke kráča do kostola. Chlapec, ktorý ju stretol, sa na ňu škľabí a vysmieva pre jej presvedčenie.
- Príbeh.
Martin Niemoller bol veliteľ nemeckej ponorky počas I. svetovej vojny. Pre zásluhy za vlasť bol vyznamenaný Železným krížom. Po vojne študoval a stal sa pastorom. Po vypuknutí II. svetovej vojny podporoval nacistickú stranu. Akonáhle však zistil, že táto strana ide zlým smerom, rozišiel sa s ňou a začal ju verejne kritizovať. Ihneď bol uväznený a poslaný do koncentračného tábora v Dachau. V tábore strávil 8 rokov a zázračne sa zachránil. Po oslobodení a po skončení vojny sa Niemoller stal aktívnym účastníkom svetového hnutia za pokoj. Istého dňa, keď rečnil na jednej z nemeckých univerzít, bol potupený davom tisícdvesto študentov za to, že verejne prosil Židov o odpustenie. Namiesto toho, aby sa nazlostil za túto potupu, Niemoller sa tešil. Zaradil sa medzi učeníkov, ktorí sa tešili, „že sa stali hodní trpieť za jeho meno“ (Sk 5,41).
- Ktorí sú to?
Prenasledovaní pre spravodlivosť. - Tí, ktorí zostávajú verní Bohu, verní svojmu presvedčeniu, aj napriek výsmechu, prenasledovaniu.
- Aplikácia pre život.
Nehanbím sa často za svoje presvedčenie? Nehanbím sa za to, že konám tak, ako to odo mňa žiada Ježiš? Dokážem trvať na svojom postoji, ktorý je v zhode s vôľou Božou aj vtedy, keď väčšina zmýšľa alebo robí inak?
Záver
- SN_20. Na záver každý žiak odpovie na otázku, ktoré blahoslavenstvo sa mu najviac páči a prečo. Odpoveď zapíše do pracovného listu.