Podobenstvo o talentoch / Sme povolaní rozvíjať talenty
- Kľúčové slová: talent, schopnosti, vlastnosti, zodpovednosť, zakopávanie.
- Cieľová skupina: 6-9 ZŠ; 1-2 SŠ
- Čas: 45 minút
- Cieľ: Viesť žiakov k poznaniu darov, ktoré majú od Boha a zároveň ich pozývať k ich rozvíjaniu.
- Pomôcky: biblický list, pracovný list, Sväté písmo, prezentácia.
- Na stiahnutie:
Úvod
- SN_02. V úvode ukážeme kresbu, obrázok dlane s talentami, a pýtame sa žiakov, čo kresba predstavuje. Príklady: dlaň, v dlani obrázky modliace sa dievča, lekári operujú, jeden leží, niekto pozerá do mikroskopu, ďalší číta, sú tam aj mince s portrétom niektorého cisára…
- SN_03. Prečítame text Mt 25,14-30 (prvá strana biblického listu). Po prečítaní katechéta doplní niektoré detaily podľa predlohy.
- SN_04.
Etapa č. 1
- Na základe textu zo Svätého písma spolu so žiakmi vypĺňame tabuľku v pracovnom liste. Katechéta ju vypĺňa na tabuli, alebo použije prezentáciu. Vyplnenú tabuľku nájdete pod textom. Piatu kolónku s nadpisom žiak zatiaľ nevypĺňame.
Vyhľadajte postavy, ktoré v texte vystupujú, doplňte ich do tabuľky.
- Postavy: Pán, prvý, druhý, tretí sluha.
Aká bola situácia na začiatku? Hľadajte vo veršoch 14 – 15.
- SN_05. Pán rozdáva talenty, prvému dal päť talentov (nakreslíme päť krúžkov), druhému dva (nakreslíme dva krúžky) a tretiemu jeden (jeden krúžok). Potom sa opýtame žiakov:
Ako sa osoby v texte správali? Hľadajte vo veršoch 16-18.
- SN_06-08. Pán odchádza a dôveruje, prvý sluha obchoduje, zdvojnásobí majetok (nakreslíme desať krúžkov), druhý sluha obchoduje, získa ďalšie dva (nakreslíme štyri krúžky). Tretí sluha sa bojí, talent zakopal (nakreslíme jeden krúžok pod kopcom hliny).
Prichádza čas vyúčtovania, pán sa vrátil, čo sa stalo?
- SN_09-10. Pán účtuje a berie na zodpovednosť, očakáva výnosy. Prvého sluhu pochváli (zapíšeme dobrý a verný sluha), rovnako druhého. Tretieho nazýva zlým a lenivým sluhom.
Rozuzlenie – Pán odmeňuje, záleží mu na našom šťastí. Čo získal prvý sluha, akú odmenu?
- SN_11-12. Získal radosť, aj ten druhý. A čo tretí? Iba smútok, plač, škrípanie zubami. Prišiel aj o to čo mal. Jeho talent dostal prvý sluha (prvému sluhovi dokreslíme ešte jeden krúžok).
- Žiaci odpovedajú na otázky:
1. Aký obraz predstavuje tento text?
- Odpovede: Boh ako štedrý darca. Ten, ktorý nás robí zodpovedným.
Boh je štedrý, každému z nás dáva dary, talenty. Sú to naše schopnosti, vlastnosti. Nedáva každému rovnako. Každý máme rôzne dary, schopnosti, vlastnosti. Niektorí viac, niektorí menej, ale dostali sme každý.
2. K čomu nás vyzýva toto evanjelium?
- Odpovede: Aby sme rozvíjali talenty. Aby sme boli aktívni.
Našou úlohou je tieto dary rozvíjať, nezakopávať ich. Lebo o ne prídeme. Môžeme rozmýšľať tak, že sa pýtame, prečo práve ja mám tento talent, na čo ho môžem použiť, komu a ako týmto darom môžem pomôcť. Sme zodpovední za dary, ktoré sme dostali. Nepozerajme sa na to, čo nemáme, nedokážeme, nevieme, ale na to, čo máme a čo s tým robíme. Rozvíjame dary? Alebo ich zakopávame. Skúste nad tým porozmýšľať. Pomôžte si poslednou kolónkou v pracovnom liste.
Etapa č. 2
- SN_13-14. Aplikácia pre žiaka. Samostatná práca žiakov s pracovným listom, vyplnenie poslednej kolónky žiak. Vyhradený čas 10 minút.
Do prvého riadka zapíšte svoje dobré vlastnosti, schopnosti a talenty, ktoré ste dostali. Premýšľajte, môže ich byť aj viac ako len tri.
V druhom riadku ich rozdeľte na tie ktoré rozvíjate a tie ktoré nerozvíjate, teda sú akoby zakopané.
Zamyslite sa nad svojim prístupom. Do tretieho riadku zapíšte, čo by vám na to povedal Pán. Akým si sluhom?
Do posledného riadku zapíš, čo ťa asi čaká, radosť alebo smútok. Na vypracovanie máte 10 min.
- Po vypracovaní pracovného listu môžu žiaci (ktorí chcú) prečítať svoje zápisy. Keďže sú to osobné veci, nenútime. Zároveň môžeme viesť diskusiu na tému, či bolo ľahké nájsť svoje talenty, dary, schopnosti, to pozitívne, čo rozvíjame. Omnoho ľahšie sa nám hľadajú negatíva, to, čo nevieme, čo nedokážeme, na čo nemáme. Ale je dôležité si uvedomiť, že Pán dáva dary každému, niekomu viac, inému zdanlivo menej, no každému primerane. Len tie dary máme v sebe objaviť a potom ich nezakopávať ale rozvíjať.
Príbeh
- Ak zostane čas, môžeme žiakom prečítať rozprávanie o istej rodine a zadať im úlohu hľadať, ktoré talenty táto rodina rozvíja. Možné odpovede: otvorenosť pre iných, štedrosť…
Dominik a Iveta sú manželia už 8 rokov. Majú 3 deti. Dominik je učiteľom matematiky na gymnáziu, Iveta je opatrovateľkou. Na určitý čas však zanechala túto prácu, aby sa lepšie mohla venovať svojim deťom. Manželia sa rozprávajú:
V živote aj my máme ťažkosti ako ostatní ľudia. Je však úžasné, že sa všetci máme navzájom radi. Často dostaneme chuť podeliť sa s našim šťastím s inými našimi priateľmi, kolegami z práce, susedmi, rodičmi, bratmi, sestrami. Je tomu rok a pol, čo sme sa rozhodli ísť bývať na vidiek a opustiť mesto. Viedla nás k tomu túžba žiť náš rytmus života a dať viac priestoru našim deťom. Predtým sme bývali v paneláku. Po presťahovaní na vidiek nám veľmi pomáhali susedia, čím sa vytvorili medzi nami priateľské vzťahy. Náš dom je v strede dediny, je dosť veľký, ale trochu starý a nie je príliš pohodlný. Bude to trvať ešte niekoľko rokov, aby sme si ho postupne spravili. Chceme, aby bol otvorený pre všetkých ľudí, aby sa v ňom cítili ako doma. Skoro každý víkend k nám prichádzajú naši priatelia z bývalého bydliska. Na začiatku to obyvateľov dediny veľmi udivovalo.
Veľmi rýchlo začali aj naše deti pozývať k nám svojich malých priateľov zo školy. Hrávame sa s nimi, robíme prechádzky a oni si radi pochutnávajú aj na našich koláčoch. Avšak naše deti nie sú často pozývané i iným. V oblasti, v ktorej žijeme, to nie je zvykom. Krok za krokom sme sa snažili zúčastňovať na živote v dedine. Radi hráme ping-pong. Pomáhali sme založiť klub. V súčasnosti funguje veľmi dobre a má okolo 50 členov. Väčšinu z nich tvoria mladí ľudia.
Existujú pravdaže aj ľudia, ktorí na nás pozerajú krivým okom, pretože náš dom je neraz plný detí, pretože Iveta nepracuje a Dominik nechodieva nikdy do krčmy. Sú tiež takí, ktorí nás tvrdo kritizujú. Možno sme niekedy urobili chyby a neuvedomili sme si to. Lenže ťažkosti, s ktorými sa stretáme, sa nám nezdajú byť neprekonateľné. Aby sme mohli v našich predsavzatiach napredovať a aby sme sa nenechali ničím odradiť, živíme našu vzájomnú lásku, ktorá je motorom nášho života, vierou v Ježiša Krista.
Záver
- Na záver zdôraznime, že podobne ako tvrdý tréning športovca je motivovaný radosťou z možného víťazstva, aj námaha pri rozvíjaní talentov by mala byť motivovaná radosťou, ktorú nám Boh prisľúbil.
- SN_15, Potom prednesieme modlitbu. Žiaci po jednom čítajú za koho ďakujú, potom môžu pridať svoje poďakovania. Na záver jeden prednesie prosbu.
Ďakujem ti Pane,
za roľníkov, ktorí pracujú, aby som mal na stole chutný chlieb,
za vedcov, ktorí skúmajú príčiny chorôb a liečia ich,
za učiteľov, ktorí ma vedia nadchnúť pre poznávanie,
za nadšencov, ktorí pomáhajú tým najchudobnejším vo svete,
za kňazov, ktorí mi pomáhajú hľadať zmysel a naplnenie života,
za ........................,....................................................................................
A teraz ťa, Pane, prosím, pomôž mi objavovať a rozmnožovať talenty,
ktoré si dal aj mne, aby svet okolo mňa bol krajší. Amen.