Ján Krstiteľ / Triedne kolo Biblickej olympiády
- Charakteristika: Materiál je primárne určený ako pomôcka k príprave na triedne kolo Biblickej olympiády. Z portfólia biblických kníh, ktoré sú predmetom súťaže, sme vybrali texty Evanjelia podľa Matúša, ktoré sú venované Jánovi Krstiteľovi (časti z kapitoly 3, 11 a 14). Zamerali sme sa na spoločnú tému „Povolanie k slobode a jednote s Pánom“. Účelom takéhoto zúženia je vzbudiť záujem o súťaž (triedne kolo) aj u žiakov a študentov, ktorých by väčší rozsah skôr odradil.
- Triedne kolo súťaže: Na uvedený metodický materiál nadväzujú poklady pre triedne kolo (nájdete ich medzi pomôckami). Podklady môžete samozrejme využiť aj v prípade, že ste s tu uvedeným materiálom nepracovali. Ako prípravu na súťažné kolo odporúčame, aby si žiaci okrem spoločnej práce so spomenutým metodickým materiálom doma prečítali aj uvedené kapitoly z evanjelia podľa Matúša.
- Kľúčové slová: Ján Krstiteľ, Ježiš, krst, svedectvo, Mesiáš, hriech, sviatosť zmierenia, sloboda.
- Cieľová skupina: 5-9 ZŠ; 1-2 SŠ
- Čas: 90 a viac minút
- Cieľ: Žiaci spoznávajú biblickú postavu Jána Krstiteľa a význam krstu. Uvedomujú si, že hriechom strácajú slobodu.
- Pomôcky:
- Poznámka: Katechéza je určená pre žiakov druhého stupňa ZŠ a študentov SŠ. Môžete pracovať v skupinách. Rozdeľte žiakov do troch skupín, každá dostane biblický text alebo Sväté písmo a pracovné listy so zadaním. Pracujú s textom asi 10 - 15 minút, potom svoju prácu odprezentujú pred ostatnými. Podrobnejší postup je popísaný v metodike. Pri mladších žiakoch je lepšie vybrať len jednu alebo dve perikopy, prípadne ich vôbec nedeliť na skupiny a pracovať s celou triedou. Text sa číta postupne a hneď sa riešia úlohy podľa zadania.
Postup
- Rozdelíme žiakov na tri skupiny (môže byť aj viac, potom budú mať niektoré skupiny rovnaké úlohy). Každá skupina dostane pracovný list, Sväté písmo alebo príslušný biblický text (príloha). Zadania úloh sú uvedené v pracovnom liste.
- Učiteľ skupiny len usmerňuje. Žiaci si pozorne prečítajú zadanie a biblický text, potom v skupine pracujú na úlohách. Jednotlivé úlohy si môžu v rámci skupiny podeliť.
- Na spoločnú prácu treba vyhradiť 10 – 15 minút, potom nasleduje rozbor vypracovaných úloh. Môžete pri tom využiť prezentáciu.
Skupina č. 1
- SN_2. Spoločne najprv prečítame úryvok Mt 3,1-13, číta skupina č. 1.
- SN_3. Prečítame zadanie 1. Počúvame k čomu žiaci prišli, miesto môžu ukázať na mape. Riešenie je na SN_4. Potom skontrolujeme a doplníme ak na niečo zabudli.
Zadanie 1.: Doplň do pojmovej mapy údaje o Jánovi Krstiteľovi.
- ČO ROBIL: Ohlasoval pokánie a krstil.
- KDE: V Judejskej púšti.
- ODEV: Z ťavej srsti a okolo bedier kožený opasok.
- JEDLO: Kobylky a lesný med.
- KTO a ČO o ňom povedal?: Prorok Izaiáš, „Hlas volajúceho na púšti…“
- KTO za ním prichádzal a PREČO?: Jeruzalem, celá Júdea, okolie Jordánu, farizeji, saduceji, Ježiš; vyznávali svoje hriechy, dávali sa mu krstiť v rieke Jordán.
- SN_5. Prečítame zadanie 2. Počúvame k čomu žiaci dospeli. Riešenie je na SN_6. Potom skontrolujeme a doplníme ak na niečo zabudli. Pri tejto úlohe je dobré si zopakovať čo všetko sme krstom získali, čiže účinky krstu.
Zadanie 2.: Charakterizuj Jánov krst a porovnaj ho s dnešným (Ježišovým) krstom, pomôž si aj vysvetlivkami.
- JÁNOV KRST: Nazývame ho krst pokánia, ľudia ním uznali, že sú hriešni, prejavili túžbu po zmene života, boli ponorení do vody, ale tento krst neodpúšťal hriechy.
- DNEŠNÝ KRST: Ján hovorí, že po ňom príde niekto (Ježiš), kto bude krstiť Duchom Svätým a ohňom. Tento krst zmýva dedičnú vinu a odpúšťa všetky hriechy a tresty. Týmto krstom sa človek stáva Božím dieťaťom a synom alebo dcérou Cirkvi. Získava posväcujúcu milosť a dary Ducha Svätého.
Skupina č. 2
- SN_7. Ďalšia skupina prečíta text, predstaví zadanie SN_8. a odprezentuje svoju prácu.
Zadanie: Doplň, čo hovorí Ježiš o sebe a vyber z možností, čo hovorí Ježiš o Jánovi Krstiteľovi.
- SN _ 9. Riešenie
- O SEBE: Ježiš poukazuje na svoje skutky: Chromí chodia, hluchí počujú, slepí vidia, malomocní sú očistení, mŕtvi vstávajú, chudobným sa hlása evanjelium.
Tým že Ježiš poukazuje na svoje skutky, znamenia ktoré koná, nepriamo odpovedá aj na Jánovu otázku, či je Mesiáš („Ty si ten, ktorý má prísť?“). Pretože v Starom zákone sa o Mesiášovi píše v Iz 35,5-6: „Vtedy sa roztvoria oči slepých, a uši hluchých sa otvoria. Vtedy sťa jeleň bude skákať chromý, a jazyk nemého zaplesá.“ V Iz 61,1 čítame: „Duch Pána, Jahveho, je na mne, pretože ma Pán pomazal, poslal ma hlásať radosť ubitým, obviazať zlomených srdcom, zajatcom ohlásiť slobodu a spútaným oslobodenie.“
- O JÁNOVI KRSTITEĽOVI: Nie je trstina zmietaná vo vetre, ani človek, oblečený do jemných šiat.
Ježiš vydáva svedectvo o Jánovi. Hovorí o ňom, že nie je trstinou zmietanou vo vetre, čiže nie je človekom, ktorý mení svoj názor podľa toho, ako sa komu hodí. Ján hovoril pravdu do očí každému, farizejom, saducejom, vojakom, aj kráľovi. Nie je ani človekom oblečeným do jemných šiat, je prorokom. Vlastne je viac ako prorok, je posol, ktorý má pripraviť cestu Mesiášovi. Tak to čítame v Starom zákone v knihe proroka Malachiáša: „Hľa je pošlem svojho anjela a pripraví predo mnou cestu“ (Mal 3,1). Je sľúbeným Eliášom („Hľa, ja vám pošlem proroka Eliáša, skôr než príde Pánov deň…“ Mal 3, 23), ktorý má prísť pred Mesiášom.
POROZMÝŠĽAJ:
O Ježišovi aj o Jánovi Krstiteľovi hovoria ich skutky, čo hovoria moje skutky o mne? Alebo aké svedectvo, na základe mojich skutkov, by vydal Ježiš o mne?
- TIP: Ak máte dostatok času, môžete sa spýtať, aké svedectvo by oni vydali o svojich spolužiakoch, čo by o nich povedali na základe ich skutkov. Ak by tam bolo nielen pozitívne ale aj negatívne, môžeme ďalej uvažovať, či viem prijať aj kritiku, a k čomu ma ta kritika pozýva.
Skupina č. 3
- SN_10. Podobne postupujeme aj s treťou skupinou. Prečítame text zo SP, zadanie SN_11. a skupina odprezentuje svoju prácu.
Zadanie: Podľa textu zo Svätého písma doplň KTO, to znamená aké postavy v texte vystupujú, KEDY, v akom čase sa to odohralo, čo bolo PRÍČINOU problému a aké bolo RIEŠENIE problému. Pričom PROBLÉMOM je Ján Krstiteľ.
- SN_12.
- KTO: Herodes (doplníme, že je to Herodes Antipas, syn Herodesa Veľkého); Herodiada, jej dcéra a Ján Krstiteľ.
- KEDY: V čase pôsobenia Ježiša, v deň Herodesových narodenín.
- PROBLÉM: Herodes sa správa tak, ako by bol jeho problémom Ján Krstiteľ.
- PRÍČINA: Prečo sa stal Ján Krstiteľ pre Herodesa problémom? Pre Herodesov hriech. Žil s Herodiadou, manželkou jeho brata Filipa. Ján Krstiteľ poukazoval na jeho hriech, rozbitie Filipovho manželstva.
- RIEŠENIE: Herodes neodstránil príčinu (hriech), ale Jána; dal nespravodlivo ho uväzniť a potom aj popraviť.
- SN_13.
POROZMÝŠĽAJ
Pre Herodesa nebol problém jeho hriech, ale človek, ktorý naň upozorňoval.
Ako ja reagujem na ľudí, ktorí ma upozornia na môj hriech? Môžu to byť spolužiaci, kamaráti, rodičia, učitelia… Počúvam ich, zamyslím sa nad tým, som im vďačný, že ma na to upozornili, chcem sa zmeniť, alebo ich nepočúvam, som na nich nahnevaný, prestanem sa s nimi rozprávať, stretávať…
Uvedomujem si, že keď žijem v hriechu nie som slobodný, ale zostávam vo väzení? Čo s tým?
- Diskutujeme ako sa hriechu zbaviť, nie ako sa zbaviť tých, čo ma naň upozorňujú?
- Ježiš nám dáva ďalšiu sviatosť a tou je sviatosť zmierenia, zopakujeme si jej časti, spytovanie svedomia, ľútosť, predsavzatie, vyznanie hriechov, pokánie.