Pôstna aktivita pre deti / Vystúp s Ježišom na vrch

  • Kľúčové slová: Pôst, dobročinnosť, modlitba, Božie slovo.
  • Cieľová skupina: ZŠ 1. – 9. ročník
  • Čas: 15-20 minút
  • Cieľ: Dieťa rozumie výrazu pôst. Osvojuje si návyk pravidelnej modlitby, prax pôstu a konania dobrých skutkov. Uvedomuje si význam pôstu, ako obrátenia svojho srdca k Bohu.
  • Pomôcky: 
    • Metodika (PDF)
    • Prezentácia (PPTX)
    • Pracovný list (verzia 1 - PDF, verzia 2 - PDF)
    • Prílohy (PDF)
    • Farebný plagát (PDF)

  • Máte pred sebou materiály na Pôstne obdobie, vhodné pre žiakov ZŠ 1. – 5. ročníka. Ale s menšou úpravou sa dajú použiť aj pre vyššie ročníky, či stredné školy. Súčasťou je metodika, prezentácia, pracovný list a prílohy.
  • Plnením úloh z pracovného listu žiaci postupne vystupujú s Ježišom na vrch. Zároveň ich v každom týždni sprevádza verš zo žalmu ako modlitba, ktorá im má pomôcť zvládnuť úlohy. Verš je zo žalmu, ktorý sa spieval pri nedeľnej liturgii. Hlavná úloha je napísaná v pracovnom liste na schode a modlitbu, aby ju nezabudli, nájdu pod obrázkom. Ostatné úlohy sú na druhej strane pracovného listu na smerovej tabuľke. Žiaci úlohy na tabuľke nemusia plniť podľa poradia, sú to len nápady, čo môžu okrem hlavnej úlohy ešte urobiť. Tiež nemusia urobiť všetky, ale môžu niektoré opakovať. Dôležité je, aby každý deň niečo urobili. Za splnenie si vymaľujú jednotlivé schody, a tak sa posúvajú vyššie.
  • Pracovný list je v dvoch verziách. V prvej sú obrázky, ktoré deti postupne vymaľúvajú. V druhej sú namiesto obrázkov prázdne rámiky, obrázky sú v prílohe, príslušný obrázok dostanú každý týždeň, nalepia ho do pracovného listu a vymaľujú. Tak sa pracovný list postupne dotvára. Získanie obrázka môžete podmieniť úlohou, napríklad účasťou na svätej omši. Vyberte si verziu, ktorá je pre vás a vašich žiakov vhodnejšia.

Popolcová streda / Úvodná katechéza

Ako nazývame liturgické obdobie, ktoré tento týždeň začína? Pôstne obdobie. Čo o ňom viete, čo ste počuli, alebo si pamätáte z iných rokov?
  • TIP: Necháme žiakov rozprávať, môžeme zapisovať na tabuľu to, čo povedia. Nasleduje doplnenie a vysvetlenie.
Pôstne obdobie začína Popolcovou stredou a končí Piatkom utrpenia Pána. Bez nedieľ trvá 40 dní. Prvým dňom Pôstneho obdobia je Popolcová streda. Meno má podľa popola, ktorým si nechávame poznačiť čelo. Tým vyjadrujeme, že sme hriešni, že je nám to ľúto a chceme sa zmeniť. Chceme sa vrátiť k Bohu, teda začíname pokánie. Pôstne obdobie sa končí Piatkom Utrpenia Pána (Veľký piatok).

Prečo je toto obdobie dôležité a ako ho máme prežívať? Na vysvetlenie nám pomôžu slová zo Svätého písma, z knihy proroka Joela, ktoré sa vždy čítajú pri svätej omši na Popolcovú stredu.
  • SN_02.

Pán hovorí: „Obráťte sa ku mne celým svojím srdcom, pôstom, plačom a nárekom; srdcia si roztrhnite, nie šaty, a obráťte sa k Pánovi, svojmu Bohu. Veď on je dobrotivý a milosrdný, zhovievavý a veľmi milostivý a zľutúva sa v nešťastí.“

Ako vidíme na obrázku, ľudia na ňom sú otočení so svojimi srdcami chrbtom k Pánovi. Okrem jedného. V priebehu roka sa aj my často obraciame Pánovi chrbtom, odchádzame od neho, naše srdcia smerujú k niečomu, či k niekomu inému v čom hľadáme radosť, pokoj, zábavu, uspokojenie. Pôstne obdobie je časom obrátenia sŕdc k Pánovi. Ako?
  • SN_03.
Hovorí nám to prorok Joel. Pôstom, čiže zriekaním sa. Plačom a nárekom, to znamená ľútosťou nad svojimi hriechmi, zanechaním skutkov, ktoré nás od Boha odvádzajú. Modlitbou a konaním dobra. V správnom prežívaní Pôstneho obdobia, v obráteniu srdca k Pánovi, nám pomôže aj táto pôstna cesta s názvom „Vystúp s Ježišom na vrch“.
  • TIP: Rozdajte deťom pracovné listy.
Dostali ste pracovný list - pôstnu cestu. Čo na ňom vidíte? Sú tam schody na vrch. Obrázky (alebo, prázdne rámiky), a texty. Obrátiť svoje srdce k Pánovi sa nám podarí tak, že pôjdeme spolu s Ježišom (alebo za Ježišom) na vrch. Ako sa ten vrch volá? Podľa obrázkov to je vrch Golgota.
Cesta na vrch je vždy náročnejšia ako prechádzka dolinou. Skôr sa unavíme, nevládzeme stúpať. Ale keď to zvládneme, hneď sa cítime lepšie, lebo sme sa prekonali. Dokázali sme niečo, čo bolo pre nás ťažké. Ani tento výstup na vrch s Ježišom nebude ľahký, čakajú nás úlohy, aj prekážky, ktoré môžu byť pre niekoho naozaj ťažké.
Úlohy, ktoré budete počas tejto cesty plniť, nájdete na druhej strane pracovného listu v smerovej tabuľke. Sú v každom týždni iné. Budeme si ich postupne vysvetľovať. Keď sa vám podarí určenú úlohu splniť, vymaľujete si jeden schodík a tak ste postúpili o kúsok vyššie. Ste bližšie k cieľu.
Počet schodíkov v týždni je vždy šesť, lebo je šesť dní v týždni (od pondelka do soboty), v ktorých plníme úlohy. Siedmy deň je nedeľa, ňou budeme začínať nový týždeň.
Obrázok nám vždy pripomenie nedeľné evanjelium. Ten si môžete vyfarbiť.
  • TIP: Vymaľovanie obrázka môžete podmieniť účasťou na svätej omši.
  • Ak majú verziu s prázdnymi rámikmi – obrázok dostanú ak v danú nedeľu boli na svätej omši, vyfarbia si ho a nalepia do pracovného listu na určené miesto. Niektoré deti síce chcú ísť na svätú omšu, ale rodičia im nevytvoria primerané podmienky. V tom prípade je na zváženie, či je vhodné klásť to ako podmienku.

Vysvetlenie úloh pre konkrétny týždeň

  • Pracujeme s prezentáciou.
  • Deti najskôr upúta obrázok, tak sa najskôr zameriame naň. Povedia, čo vidia.
  • Potom si prečítame evanjelium. Aj keď je text evanjelia v prezentácii, je vhodné aby mal učiteľ náboženstva Sväté písmo a text sa čítal z neho. Čítať môže dieťa, alebo učiteľ. Ostatní sledujú text na tabuli.
  • Následne text v skratke rozoberieme, opäť si pomáhame obrázkom. Nie je cieľom podrobný rozbor textu, , text nás ma priviesť k úlohe daného týždňa.
  • Vysvetlíme úlohu na daný týždeň, ktorá z evanjelia vychádza.
  • Upozorníme na verš žalmu, ktorý nás bude v danom týždni sprevádzať ako modlitba. Nájdu ho pod obrázkom.

I. Pôstny týždeň / Pokúšanie Ježiša / Čítaj Božie slovo

  • SN_04. Rozprávame sa o obrázku, deti popíšu, čo vidia. Ježiš. V ruke má kompas. Anjel s chlebom v ruke. Ukazuje na korunu a srdce. Smerovníky. Púšť.
Prečo to tam všetko je, a čo to znamená nám povie text zo Svätého písma.
  • Prednesieme evanjelium Lk 4,1-13. Nasleduje krátke vysvetlenie, uprednostnite dialogickú formu.
Ježiš odišiel na púšť. Koľko dní tam strávil? (40) To je dlhý čas. A diabol ho pokúšal. Nie raz, ale koľko? (3). Na obrázku sú pokušenia vyjadrené slovami na smerovníku, ktoré idú jedným smerom. Aké sú to?
„Mať“ a „Moc“. Mať vždy čo jesť, mať plné brucho, premeň kamene na chlieb a zažeň hlad, alebo pokloň sa mi a budeš mať kráľovstvá, moc a slávu. Vrhni sa dolu, ukáž, že si mocný, veď anjeli sa o teba postarajú.
Akým spôsobom Ježiš odpovedá? Čo to znamená: „Napísané je.“? Znamená to, že Ježiš cituje Sväté písmo. Odpovedá Božím slovom. To nám ukazuje ten kompas na ktorý Ježiš pozerá.
Na čo je kompas? Kompas ukazuje správny smer. Kompasom viery je Božie slovo. Kde ho nájdeme? Predsa v Biblii, vo Svätom písme (iný názov).
Diabol napokon odišiel. Ježiš vyhral. To je tá tretia tabuľka, ktorá ukazuje tým istým smerom ako kompas. A aj keď to v našom texte nie je, ale v inom evanjeliu sa píše, že anjeli prišli a posluhovali mu. To nám ukazuje aj ten obrázok.
  • SN_05. Úloha: Čítaj Božie slovo.
Aj my sme v živote, a často zvlášť v Pôstnom období, pokúšaní. Chceme „mať“, napríklad také hodinky, taký mobil, taký keksík, takú hračku, najlepšie tú, s ktorou sa práve hrá môj brat, či sestra... Alebo si dáme predsavzatie, napríklad že budem mamu poslúchať ale keď treba upratovať, zrazu sa mi strašne nechce.
Na tieto pokušenia je najlepšie odpovedať Božím slovom. Preto je našou úlohou tento týždeň čítať Božie slovo. Zoberte si doma Bibliu (Sväté písmo) a čítajte si každý deň aspoň 10 minút, alebo aspoň jeden verš. Niektoré verše, ktorými môžete na pokušenia odpovedať, nájdete aj na druhej strane cesty na vrch, pri prvej tabuľke. Za splnenie úlohy si každý deň vymaľujte schodík v pracovnom liste.
  • TIP pre pre starších žiakov: Ak nemajú doma Sväté písmo, nájdu ho aj na internete, alebo si môžu nainštalovať aplikáciu do mobilu.
Zároveň skúste v tomto týždni splniť úlohy v smerovníku. Smerovníky sú na chodníkoch dôležité, ukazujú cestu, kadiaľ ísť. A nám budú pripomínať, že pôst je obdobie zriekania, modlitby a konania dobra a zároveň nám pomôžu obracať svoje srdce k Pánovi.
  • Smerovníky: Uprac si izbu, zavolaj starkým, zriekni sa sladkostí, pomodli sa za rodičov, podeľ sa o hračku, zriekni sa pozerania televízie.

Modlitba

Asi to nebude ľahké, budete mať pokušenie to neurobiť, nebude sa vám chcieť. Vtedy proste: „Pane, buď so mnou v mojich skúškach.“
  • Upozornime deti, že hlavná úloha je napísaná v pracovnom liste na schode a modlitbu, aby ju nezabudli, nájdu pod obrázkom. Ostatné úlohy sú na tabuli, na druhej strane pracovného listu. Poradie úloh na smerovníku v príslušnom týždni nie je dôležité. Ani nemusia urobiť všetky, prípadne sa niektoré môžu opakovať. Dôležité je, aby každý deň niečo urobili.

II. Pôstny týždeň / Premenenie Pána / Zostaň v modlitbe

  • SN_06. Obrázok. Deti popíšu, čo vidia. Vrch, Ježiš, dlane okolo Ježiša, majú tvar srdca, zemeguľa, tabuľa s názvom Tábor, dve postavičky.
Podobne ako minulý týždeň aj teraz si k obrázku prečítame z evanjelia. Tentoraz to bude evanjelium Druhej pôstnej nedele.
  • Prečítame text zo Svätého písma Lk 9, 28b-36. Text vysvetlíme.
Ježiš vystúpil na vrch modliť sa. Vieme ako sa ten vrch volal? (je to na obrázku, Tábor) Išiel tam sám? (zobral so sebou Petra, Jakuba a Jána) A čo sa tam s ním počas modlitby stalo? (zažiaril, premenila sa mu tvár, rúcho) S kým sa vtedy Ježiš rozprával? (s Mojžišom a Eliášom) Čo robili vtedy apoštoli, modlili sa s Ježišom? (spali a po prebudení Peter povedal dobre je nám tu, postavme si tu tri stánky) Z oblaku zaznel hlas: „Toto je môj vyvolený syn, počúvajte ho“. Akým spôsobom je toto vyjadrené na obrázku? (dlaňami v tvare srdca)
  • SN_07. Úloha: Zostaň v modlitbe
Ježiš sa vyšiel modliť a počas modlitby zažiaril. Našou úloha na tento týždeň je zostať s Ježišom v modlitbe. Zostať v jeho žiare, v jeho svetle. V modlitbe ťa Ježiš môže povzbudiť, a ty sa nevzdáš a vytrváš na ceste za ním. V modlitbe môžete myslieť na rodičov, starkých, ale aj na hriešnikov, hladujúcich, na trpiacich na Ukrajine... Za týchto všetkých sa môžete v tomto týždni modliť.

A zároveň nezabudnite plniť aj ďalšie úlohy, pri ktorých sa stretnete s Ježišom. Napríklad ísť na sv. omšu aj v iný deň ako len v nedeľu, zrieknuť sa hry na mobile, pomôcť s domácimi prácami, prečítať si z Biblie, pomodliť sa modlitbu Krížovej cesty doma, alebo v kostole, alebo si urobiť s rodičmi púť a navštíviť niektorý z jubilejných chrámov.
  • TIP: Jubilejné chrámy v Žilinskej diecéze: Katedrála Najsvätejšej Trojice v Žiline, Bazilika Narodenia Panny Márie v Rajeckej Lesnej, Kostol Sedembolestnej Panny Márie na kalvárii v Oščadnici, Farský kostol svätého apoštola Jakuba staršieho v Dubnici nad Váhom a Farský kostol svätého Martina v Martine.
Úlohy nájdete na druhej strane pracovného listu. A nezabudnite si vždy vymaľovať schodík, za splnenie úlohy.

Modlitba

Pod obrázkom nájdete verš z modlitby žalmu „Boh je moje svetlo a moja spása.“ Túto nedeľu to budeme spievať v kostole. A vy si to môžete opakovať tiež. Alebo to môžete povedať ako modlitbu: Pane, ty si moje svetlo, ty si moja spása. Svetlo v ktorom chceme zostať, preto vám bude táto veta pripomínať aj hlavnú úlohu tohto týždňa.

III. pôstny týždeň / Podobenstvo o figovníku / Konaj dobré skutky

  • SN_08. Obrázok. Deti popíšu, čo vidia na obrázku. Sekery, Ježiš, drží, chráni rastlinu v črepníku.
Poďme si prečítať evanjelium, aby sme zistili, čo tie sekery znamenajú.
  • Prečítame text zo Svätého písma Lk 13, 1-9. Vysvetlíme text evanjelia, zameriame sa na podobenstvo.
Ježiš rozpráva podobenstvo o figovníku. Viete čo je to figovník? Je to strom na ktorom rastú figy. U nás také stromy nemáme. Ale na obrázku vidíte ako vyzerá figa. U nás sa predávajú skôr sušené figy, možno ju niekto z vás už aj jedol. V podobenstve si majiteľ vinice prišiel natrhať figy, ale na strome nebolo ovocia. A to už koľký rok? Tretí. To je dosť, keď sa tri roky starám o strom a on stále nerodí ovocie. Načo je taký strom? Majiteľ sa rozhodol strom vyrúbať. Ale vinohradník sa ho zastal. „Počkaj ešte, pokopem ho, pohnojím, možno predsa len prinesie úrodu“, hovoril. Strom ochránil. Tak ako Ježiš na obrázku.
  • SN_09. Úloha: Konaj dobré skutky.
Prečo Ježiš hovorí toto podobenstvo? Nuž aj my sme niekedy ako tento figovník, neprinášame úrodu. Čo je našou úrodou, ovocím? Dobré skutky. Preto úloha na tento týždeň je konať dobré skutky. Prinášať ovocie znamená myslieť viac na druhých, nie na seba. Všímajte si ľudí okolo seba, kto potrebuje vašu pomoc? Možno rodičia pri domácich prácach, možno spolužiak, niečo si zabudol, požičajte mu to, alebo sa podeľte o niečo, všimnite si kto je smutný a potešte ho, navštívte toho, kto je sám. Nápady, čo môžete tento týždeň robiť, nájdete na druhej strane listu. Nezabudnite, za každý splnený skutok, si vymaľujte schodík.

Modlitba

Pod obrázkom nájdete vetu: „Milostivý a milosrdný je Pán.“ Naozaj, Pán je voči nám milostivý a milosrdný. Tak ako ten vinohradník, ktorý ochránil figovník. Nepripomína vám niekoho? Áno, Ježiša. Nech vám ho tento týždeň táto veta pripomína a povzbudzuje vás k prinášaniu ovocia dobrých skutkov. Pane, ďakujem, že si voči mne milostivý a milosrdný.

IV. pôstny týždeň / Podobenstvo o márnotratnom synovi / Zriekni sa

  • SN_10. Porozprávame sa o obrázku. Čo vidia? Je tam Pán Boh, má v ruke srdce a beží k tomu otrhanému, čo plače, dáva mu to srdce.
Opäť si najskôr prečítame z evanjelia Štvrtej nedele, aby sme obrázok pochopili.
  • Čítame text zo Svätého písma Lk 18, 1-3. 11-32. Otázky na diskusiu o texte:
Príbeh je podobenstvom o otcovi a jeho synoch. Koľko ich bolo? (2) Ktorý si pýtal otcov majetok? (mladší) Čo urobil s tým majetkom, zveľadil ho? Nie, premárnil. Čiže o všetko prišiel. A čo nakoniec robil? Pásol svine.
To sa mu nepáčilo, bol hladný, špinavý, smrdel. Vtedy si spomenul na otca a rozhodol sa vrátiť. Vedel, že už nemá na nič nárok, veď majetok premrhal, ale aspoň ako sluhu by ho otec mohol prijať.
A čo urobil otec? Objal ho, vybozkával, dal mu nové šaty, prsteň, pripravil hostinu – no veru, všetko mu odpustil a prijal opäť za svojho syna. Ale niekomu sa to nepáčilo. Komu? Staršiemu bratovi. Vytýkal otcovi, že mu slúži, plní prikázania a jemu hostinu nepripravil nikdy. A čo otec? Nechal ho tak, alebo sa na neho nahneval? Nie. Ukazuje mu, že aj jeho má rád, je stále s ním, a všetko čo má, mu patrí, ale teraz nech sa raduje, lebo sa vrátil jeho brat, ktorý bol stratený a našiel sa.
Keď sa pozrieme na obrázok, ktorú časť príbehu tam autor znázornil? Tú, kde sa syn vracia k otcovi. A kto je ten otec? Je to Boh. A čo myslíte, ktorý syn je na tom obrázku, ten prvý, či ten druhý? Ktorému z tých dvoch chýba srdce?
  • Tu sa zrejme začnú prekrikovať ten prvý, ten druhý, nechajme deti, nech nám vysvetlia, prečo si myslia, že je to ten prvý, alebo je to ten druhý, určite budeme počuť úžasné vysvetlenia.
Každý z vás máte pravdu. Môže to byť aj ten prvý syn, lebo on odišiel od otca, možno na neho aj zabudol, premárnil majetok, skončil v špine – to môžeme nazvať hriech. Vracia sa, ale jeho srdce je prázdne. Necíti sa byť už ako syn. No otec mu dáva nové srdce, srdce syna. Ale môže to byť aj ten druhý, on síce zostal doma, ale bol na otca nahnevaný, a mal pocit, že tam iba slúži, robí a nič z toho nemá. Tak vlastne aj ten druhý stratil srdce syna, ale otec mu ho vracia.
  • SN_11. Úloha: Zriekni sa.
Aj my môžeme odísť z domu Nebeského Otca, či už ako prvý, alebo druhý syn a často to robíme. Strácame svoje srdce. Čo myslíte, kedy? Keď robíme niečo zlé, hriech. Alebo, keď to, čo robíme, konáme bez lásky, len preto, že musím. Ale aj vtedy, keď v tom srdci na prvé miesto dávame niečo iné. Keď nám viac ako na Pánu Bohu, alebo druhých ľuďoch záleží na počítači, plejku, hrách na mobile, pozeraniu televízie – čomkoľvek, čo nás od Boha odvádza.
Preto naša úloha v tomto týždni bude zriekať sa. Zriekanie sa je cesta, ako si cvičiť pevnú vôľu a naučiť sa povedať hriechu NIE. Preto sa môžeš zriekať aj svojho pohodlia, sladkostí či slaného, hoci máš na to chuť. Ale najmä toho, čo ťa od Boha odvádza. Nejaké nápady nájdeš na druhej strane pracovného listu. Vždy, keď sa ti to podarí, vymaľuj si ďalší schodík.

Modlitba

Pod obrázkom je napísané „Skúste a presvedčte sa, aký dobrý je Pán.“ pozýva nás presvedčiť sa o tom, že Boh je náš dobrý Otec, ktorý nás miluje, teší a raduje sa, keď sa k nemu vraciame a túži nám dať nové srdce. Pane, ďakujem, že ma miluješ, máš so mnou trpezlivosť, čakáš na mňa, kedy sa vrátim.

V. pôstny týždeň / Cudzoložnica / Očisti svoje srdce

  • SN_12. Rozprávame sa s deťmi čo vidia na obrázku. Je tam Ježiš, ktorý bráni ženu, ktorá plače, Ježiš ju bráni štítom, ktorý vyzerá ako srdce, do neho padajú kamene.
Čo sa to tam odohráva a prečo sú tam tie kamene sa dozvieme, keď si prečítame evanjelium Piatej pôstnej nedele.
  • Čítanie textu zo Svätého písma Jn 8,1-1, žiaci sledujú text na tabuli.
  • Vysvetlenie textu:
Dozvedeli sme sa, že Ježiš práve učil ľudí v chráme, keď k nemu farizeji priviedli ženu, hriešnicu, ktorá mala byť podľa zákona pre svoj hriech ukameňovaná. To preto sú na obrázku tie kamene. Ježiša sa pýtali, čo on na to. Majú ju ukameňovať? Ako reaguje Ježiš? Čo im odpovedá? Kto z vás je bez hriechu, nech prvý hodí kameň. Zrejme si uvedomili, že ani oni nie sú bez hriechu a tie kamene pustili a odišli. Ale aj žene Ježiš niečo hovorí, čo? Nik ťa neodsúdil? Ani ja ťa neodsudzujem, choď a viac nehreš. Ježiš túto ženu zachránil pred kameňmi, ale zároveň jej odpúšťa a pozýva k novému životu – choď a viac nehreš.
  • SN_13. Úloha: Očisti svoje srdce. Žiaci prvého a druhého ročníka ešte nemusia chápať pojem hriech, preto používame slová zlo alebo zlý skutok.
Aj my sme niekedy ako táto žena, hriešnica. Alebo ako tí muži, ktorí ju chceli kameňovať. Lebo aj my sme hriešni, čiže aj my sme niekedy urobili niečo zlé. Niečo, čím sme urazili Boha, alebo ublížili druhým ľuďom.
Ježiš nás pozýva, „očisti svoje srdce“, on nám chce odpustiť, tak ako tejto žene. No najskôr si musíme priznať svoj hriech: klamal som, neposlúchal som, vysmieval som sa niekomu, nechcel som sa podeliť, odvrával som, bol som lenivý a tak ďalej. Je toho dosť. Každý sa musí pozrieť do toho vlastného srdca, potom prísť za Ježišom a povedať „Je mi to ľúto, že som sa takto správal, odpusť mi Ježišu.“
A snažiť sa tie skutky viac nekonať. Povedať si, že už budem hovoriť pravdu, už chcem poslúchať, rád sa podelím, a tak ďalej. Možno sa to nepodarí vždy dodržať, ale vždy môžeme prísť za Ježišom, oľutovať svoje zlé skutky a poprosiť ho o odpustenie.
  • Žiakov od štvrtého ročníka pozveme k sviatosti zmierenia, kde im chce Ježiš prostredníctvom kňaza odpustiť. S nimi môžeme v krátkosti zopakovať aj priebeh sviatosti zmierenia.
Aj v tomto týždni nezabudnite konať skutky pôstu: zrieknite sa niečoho, sami si vyberte čoho, nezabudnite pomôcť, pomodliť sa, napríklad desiatok sv. ruženca, ale sú tu aj výzvy: skamaráť sa s niekým, kto je sám a odpusti tomu, kto ti ublížil. To už môže byť náročnejšie, ale skúste to.

Modlitba

V tomto týždni sa radujme z toho, že Ježiš nám odpustil, dáva nám novú šancu, máme čisté srdce a preto so žalmistom si opakujme: „Veľké veci urobil s nami Pán a máme z toho radosť.“

VI. Svätý týždeň / Palmová nedeľa / Oslavuj Pána

  • SN_14. Obrázok. Ježiš, oslíka, palmové listy.
Tento obrázok je taký jednoduchší. Čo na ňom vidíme?

Niektorí z vás už možno vedia o aký príbeh pôjde, ale predsa si to poďme prečítať.
  • Čítanie zo Svätého písma Lk 19, 28-40.
  • Vysvetlenie textu.
Do akého mesta Ježiš išiel? Jeruzalem. Išiel tam pešo? Nie, niesol sa na osliatku. Ako reagovali učeníci na Ježiša, keď tam prišiel? Dávali svoje plášte na cestu, chválili ho za zázraky, ktoré urobil, oslavovali ho. A čo na to farizeji? Im sa to nepáčilo. Je to také zvláštne, Ježiš vstupuje do mesta ako kráľ, ale taký divný kráľ. Prečo? Lebo sa nesie, ale nie na koni, iba osliatku. Pod nohy mu dávajú nie červený koberec, ale vlastné plášte a oslavujú ho. Aspoň to tretie, sa ku kráľovi naozaj hodí. Asi preto sa to farizejom nepáčilo. Naozaj prichádza ako kráľ, hoci na osliatku. Ale to preto, lebo on je kráľ, ktorý neprišiel vládnuť, rozkazovať, ale prišiel sa za nás obetovať. A ktorí budete na svätej omši v nedeľu, budete o tom počuť v evanjeliu.
  • SN_15. Úloha: Oslavuj Pána.
Blížime sa už k vrcholu našej pôstnej cesty. V nedeľu budeme Ježiša oslavovať, prinesieme si do kostola bahniatka a kňaz ich požehná. Ale, ak je naše srdce už celé obrátené k Pánovi, naša oslava nesmie skončiť v nedeľu, celý týždeň chváľme Ježiša, skúsme si spomenúť, tak ako učeníci, čo Ježiš už pre nás urobil. Chváľme ho za to. Ďakujme mu za všetko čo nám dal. Oslavujme ho ako svojho Kráľa.

V tomto týždni si prečítajte z Biblie o Ježišovi, a ak máte mladšieho súrodenca, prečítajte aj jemu o Ježišovi, alebo si pozrite príbeh o Ježišovi v televízii. Ako svoj prejav vďaky, za to, čo Ježiš urobil pre nás, skúste sa niečoho zrieknuť, pomôžte. V piatok Utrpenia Pána, Veľký piatok sa pomodlite krížovú cestu, aby ste viac prežili s Ježišom jeho obetu. A v sobotu navštívte kostol, príďte sa pokloniť Ježišovi, a pomodlite sa pri Božom hrobe.

Modlitba

Nad obrázkom máme slovo „Hosanna.“ To v dnešnom preklade znamená sláva. Tak poďme teraz spolu Ježišovi volať na slávu. Chváliť ho, ďakovať mu.
  • TIP: Nasledujú vlastné chvály a vďaky, ktoré ukončíme modlitbou Sláva Otcu. U detí zvyčajne nie je problém s vlastnými chválami, ale ak by bol, môžeme použiť aj tieto:
Ježišu, ďakujem ti, že mi odpúšťaš hriech.
Ježišu, ďakujem ti, že sa o nás staráš.
Ježišu, chválim ťa, že máš vždy na nás čas.
Ježišu, chválim ťa, že nás máš tak rád, že sa za nás obetuješ.