Aktivita pre deti / Veľkonočná cesta

  • Kľúčové slová
    : Veľkonočné obdobie, zmŕtvychvstanie, Ježiš je živý, byť ako Ježiš.
  • Cieľová skupina: ZŠ 1. – 9. Ročník.
  • Čas: 15-20 minút na jedno stretnutie.
  • Cieľ: Dieťa rozumie výrazu Veľkonočné obdobie. Osvojuje si návyk pravidelnej modlitby a konania dobrých skutkov.
  • Pomôcky: Metodika, prezentácia, pracovný list.
  • Na stiahnutie:
    • metodika (PDF)
    • prezentácia (PPTX)
    • pracovný list + farebný plagát (PDF)
  • Pokyny k prezentácii:
    • Deti najskôr popíšu obrázok, hovoria o tom, čo vidia.
    • Potom si prečítame evanjelium. Odporúčame čítať evanjelium zo Svätého písma, nie z prezentácie. Deti sledujú text na tabuli.
    • Následne text vysvetlíme, opäť si pomáhame obrázkom. Cieľom nie je podrobný rozbor textu, text nás má priviesť k úlohe príslušného týždňa.
    • Vysvetlíme úlohu na daný týždeň, ktorá z evanjelia vychádza.

Úvod

  • SN_02.
Skončilo sa Pôstne obdobie a slávime Veľkú noc. Začalo ďalšie obdobie liturgického roku. Ako sa volá? Veľkonočné obdobie. Prežívame v ňom radosť z Kristovho vzkriesenia. Má dve časti: 40 dní do sviatku Nanebovstúpenia Pána a potom ešte 10 dní do sviatku Zoslania Ducha Svätého. Koľko je to spolu? 50. Takže koľko dní trvá Veľkonočné obdobie? 50 dní.
  • TIP: V tejto časti môžete deťom pomocou obrázka v prezentácii pripomenúť časti celého liturgického roku.
V Pôstnom období sme vystupovali s Ježišom na vrch Golgota. Plnením úloh, zriekaním sa, modlitbou a konaním dobrých skutkov sme obracali svoje srdcia k Bohu. Ježišova cesta na Golgote neskončila smrťou a pochovaním. Pokračuje ďalej, lebo Ježiš v hrobe nezostal, on je živý. Vstal z mŕtvych. Ukázal sa apoštolom a učeníkom, sprevádzal ich ešte ďalšie dni, kým odišiel do neba k svojmu Otcovi. Takto chce Ježiš sprevádzať a učiť počas Veľkonočného obdobia aj nás. Opäť sa budeme stretávať s jeho slovami v nedeľných evanjeliách, budeme počúvať jeho povzbudenia, ale aj hľadať, akú úlohu nám Ježiš zveril.
  • SN_03. Vysvetlenie pracovného listu. Rozdáme deťom pracovný list Veľkonočná cesta a vysvetlíme aktivitu.
Čo vidíte na začiatku tejto cesty? Kríž na kopci, otvorený hrob. Potom sú tam obrázky a kamene. Je to veľkonočná cesta. Budeme putovať po hrebeni od Ježišovho vzkriesenia až k zoslaniu Ducha Svätého. Použila som slovo hrebeň, vie niekto čo to znamená? Myslíme tým hrebeň, ktorým sa češeme? Nie. Keď vystúpite na vrchol kopca, čo je namáhavé, potom kráčate rovno, po jeho vrchole. Sú tam krásne výhľady a veľmi sa nenamáhate. To sa nazýva hrebeň kopca. Aj my sa teraz už nebudeme veľmi namáhať. Táto cesta bude pre nás viac radosťou, budeme kráčať so vzkrieseným Ježišom, počúvať čo nám hovorí. Podobne je to výtvarne znázornené na obrázku liturgického roka v prezentácii. Advent a Pôstne obdobie – kráčanie do kopca a Vianoce a Veľkonočné obdobie – kráčanie po rovine.
V pracovnom liste je každá nedeľa znázornená obrázkom. Ten vám pripomenie nedeľné evanjelium. Každý kameň znázorňuje niektorý deň v týždni. Keď sa vám podarí splniť úlohu daného týždňa, vymaľujete si kamienok na veľkonočnej ceste. Okolo kameňov je aj text, ten vám pripomenie hlavnú myšlienku evanjelia a úlohu na týždeň.

Prvá veľkonočná nedeľa / Toto je deň Krista Pána, radujme sa, aleluja

  • SN_04. Najskôr sa rozprávame o obrázku, deti popíšu, čo vidia: Dvaja muži pozerajú do hrobu. V ňom sú len plachty , kúsky látky, holubica a text „žije“.
Kto sú tí dvaja muži? Prečítame si o tom z Evanjelia podľa Jána.
  • Prednesieme evanjelium Jn 20, 1-9. Nasleduje krátke vysvetlenie, uprednostnite dialogickú formu.
Ráno, prvého dňa v týždni, to je ktorý deň? Je to nedeľa. Dnes je prvým dňom pondelok, ale pre Židov začína týždeň nedeľou. Kto išiel k hrobu? Mária Magdaléna. Čo uvidela? Odvalený kameň. Čo si myslela, že sa stalo? Že odniesli Pána z hrobu a nevedia kam. Komu to išla povedať? Petrovi a ešte učeníkovi, ktorého meno tam nemáme, ale vieme z iného evanjelia, že to bol Ján. Oni sa utekali presvedčiť o tom, čo Mária Magdaléna hovorila. A keď prišli ku hrobu, našli ho otvorený, vošli dnu, a čo tam našli? Iba plachty v ktorých bolo predtým zabalené Ježišovo telo a šatku. Ježišovo telo tam nebolo. Nevieme nad čím rozmýšľali, ale máme tam napísané, že oni ešte nechápali písmo, že má Ježiš vstať z mŕtvych. Čo by ste im povedali vy dnes, ako by ste ich upokojili?
  • Tu necháme priestor deťom, čo by im povedali. Možno to bude niečo v zmysle: Nebojte sa, Ježiš vstal z mŕtvych. On je živý. On už nie je v hrobe, lebo je Boží syn. Žije
  • SN_05. Úloha.
My už vieme, prečo Ježiš nebol v hrobe. Vstal z mŕtvych. A radujeme sa. Vyjadruje to aj veta, ktorú spievame v tomto období v kostole: „Toto je deň Krista Pána, radujme sa, aleluja.“
Pre nás je tento deň, keď Ježiš vstal z mŕtvych tak dôležitý, že ho oslavujeme celý týždeň. A potom každú nedeľu v roku si pripomíname, že je to deň Ježišovho zmŕtvychvstania. Slávime ju ako sviatok.
Celý tento týždeň prežívajme v radosti z Ježišovho zmŕtvychvstania. Môžeme si pripraviť veľkonočné pozdravy so slovami, ktoré ste hovorili pred chvíľkou Petrovi. Tie potom rozdajte, aby všetci ľudia vedeli, že Ježiš vstal z mŕtvych a mali z toho radosť.
  • Rozdáme kartičky z tvrdého výkresu, môže byť aj farebný. Deti na ne napíšu vety, ktorými povzbudzovali Petra a Jána.

Modlitba

Ježišu, aj my sa tešíme. Ty si vstal z mŕtvych. Aleluja.

Druhá veľkonočná nedeľa / Pán môj a Boh môj

  • SN_06. Deti popíšu obrázok. Ježiš, holubica, Ježiš má plameň nad hlavou, ľudia za ním, jeden prichádza, pozerá spoza dverí, on nemá plameň. Tvári sa prekvapene.
Kto je ten muž za dverami a prečo majú nad hlavami plamienky? To sa dozvieme, keď si prečítame z Evanjelia podľa Jána.
  • Prečítame text zo Svätého písma Jn 20, 19-31, text vysvetlíme formou dialógu.
Text máme rozdelený na dve časti. Kedy sa odohrala prvá časť? Večer, v tú nedeľu, keď Pán vstal z mŕtvych. Áno, učeníci boli za zatvorenými dverami. Prečo? Lebo sa báli. Čo im Ježiš povedal ako prvé, keď za nimi prišiel? Pokoj vám. A potom na nich dýchol so slovami „Prijmite Ducha Svätého“, to preto majú nakreslené tie plamene. A ich tváre sa zmenili, už nie sú naplnení strachom, ale sa usmievajú. No jeden z učeníkov tam chýbal, ktorý? Tomáš. Keď prišiel, hovorili mu: „Videli sme Pána.“ Už aj apoštoli uverili, že vstal z mŕtvych. Ale on im nechcel veriť, a kládol si podmienku. Akú? Uvidieť jeho rany a vložiť prsty do rán na boku.

Druhá časť sa odohráva inokedy, kedy? O osem dní. Áno, bolo to opäť v nedeľu, o týždeň. Ježiš sa opäť zjavil učeníkom, ale teraz tam už Tomáš bol. A keď ho Ježiš vyzval, aby sa presvedčil a pozrel na jeho rany, ako Tomáš reagoval? Čo povedal? „Pán môj a Boh môj.“ To bolo krásne vyznanie. Ježiš potom hovorí slová: „Blahoslavení sú tí, čo nevideli a uverili.“. O kom to hovorí, čo myslíte?
Kto je ten, čo nevidel a uveril. To sme my. My veríme na základe svedectiev ľudí, ktorí sa so živým Ježišom stretli, ktorí ho videli.
  • SN_07. Úloha.
Apoštoli Tomáša síce nepresvedčili, ale urobili niečo iné, priviedli ho k Ježišovi. Možno máš okolo seba takých Tomášov, ktorí pochybujú. A ani tvoje povzbudenie ich nepresvedčilo, nevadí, nevzdávaj to. Priveď ich k Ježišovi. Ako? Najskôr sa za nich modli, rozprávaj Ježišovi o nich a potom ich pozvi do kostola na sv. omšu.
Zároveň v tomto týždni skúste častejšie Ježišovi hovoriť slová: „Pán môj a Boh môj“. Každý deň vyznaj, že Ježiš je tvoj Boh a Pán.

Modlitba

Ježišu, ty si môj Boh a Pán. Amen.

Tretia veľkonočná nedeľa / Pane, ty vieš všetko, ty dobre vieš, že ťa mám rád

  • SN_08. Obrázok. Rozprávame sa s deťmi, čo vidia na obrázku: Loďka, niekto z nej skáče do vody, na brehu je postava, Ježiš, odráža sa vo vode, pri ňom ohník, a tri ryby tam opeká, vzadu je mesto a ďalšie loďky. A tá loďka z ktorej skáče do vody je plná rýb.
Kto je ten človek, čo skáče z loďky a čo sa to tam odohráva si prečítame z Evanjelia podľa Jána.
  • Text na snímke je skrátený, preto čítame zo snímky v prezentácii a vysvetlíme ho. Plná verzia textu: Jn 21, 1-19.
Ježiš sa učeníkom opäť zjavil. Kde to bolo? Pri mori. Čo robili učeníci? Išli loviť ryby. A ulovili niečo? Nie. Ježiš na nich zavolal a povedal, aby spustili sieť z pravej strany. Čo sa stalo? Sieť sa naplnila rybami, že ju ani nevládali vytiahnuť. Jeden z učeníkov ho spoznal, povedal, „To je Pán“ a na to Peter skočil do vody za Ježišom. Ostatní doplávali s loďkou. Keď sa potom najedli, Ježiš sa Petra tri krát na niečo pýtal, na čo? Či ho má rád. Či ho miluje. Áno, prvý krát sa pýtal „miluješ ma viac ako títo“? Potom už len „miluješ ma“? A nakoniec len „máš ma rád“? Peter mal Ježiša naozaj rád, ale asi si spomenul, ako hovoril pred Ježišovou smrťou, že pôjde s ním aj na smrť a potom ho zaprel. Povedal, že ho nepozná. Preto teraz už nehovorí len tak, ale zvažuje slová, aby boli naozaj úprimné, pravdivé. Preto odpovedá vždy, mám ťa rád. A Ježiš mu dáva úlohu, „pas moje ovce, pas moje baránky“, a znova ho volá, ako vtedy, keď sa stretli prvý krát, „poď za mnou“.
  • SN_09. Úloha.
Aj mňa sa Ježiš pýta: Máš ma rád? Čo mu odpoviem? Asi si aj ja spomeniem na všetky svoje zrady, hriechy, situácie, keď od Ježiša odchádzam. Ale viem, že keď ich ľutujem, Ježiš mi ich odpúšťa. A on vidí do môjho srdca, a tam môžem aj ja s Petrom povedať: „Pane, ty vieš všetko, ty vieš, že ťa mám rád/rada“. A vtedy aj mne Ježiš hovorí: „Poď za mnou“. Čo to znamená? Našepká mi ten obrázok. Peter, keď skáče do vody, skáče do odrazu Ježiša na hladine vody. Mne to pripadá, akoby si obliekal Ježiša. Poď za mnou, môže znamenať aj konaj tak, ako konal Ježiš. Skús to, v tomto týždni. Hovor Ježišovi, že ho máš rád a konaj tak ako on.

Modlitba

  • Deti môžu v tichosti Ježišovi povedať že ho majú radi. Alebo to môžeme povedať spoločne nahlas.
Ježišu, ty vieš všetko o mne, vidíš mi do srdca, ty vieš, že ťa mám rád/a. Amen.

Štvrtá veľkonočná nedeľa / Moje ovce počúvajú môj hlas

  • SN_10. Obrázok. Deti popíšu, čo vidia: Je tam Pán Boh, ovečky, Ježiš jednu nesie, ovečky idú k Pánu Bohu cez bránu z jeho rúk v tvare srdca.
Čo tento obrázok znamená, prečo je Ježiš nakreslený s ovečkami si prečítame zo Svätého písma z Evanjelia podľa Jána.
  • Prednesieme text zo Svätého písma Jn 10, 27-30 a vysvetlíme ho.
Štvrtá veľkonočná nedeľa sa nazýva Nedeľa Dobrého Pastiera. Ježiš je tým dobrým pastierom. Čo hovorí o svojich ovečkách? Čo robia jeho ovečky? Idú za ním a počúvajú jeho hlas. A čo hovorí Ježiš o sebe, ako o pastierovi? Že pozná ovečky po mene a dáva im večný život, žiadna nezahynie. Čo myslíte, naozaj má Ježiš takéto stádo ovečiek? Kto sú tie ovečky? My. Ja viem, že to, čo Ježiš hovorí je pravda a preto ma tieto jeho slová napĺňajú radosťou. Ježiš pozná každého z nás po mene, pozná aj moje meno, aj vaše, tvoje (tu môžete vysloviť mená detí) vie o tebe. A on dal svoj život, aby sme my nezahynuli a mali večný život.
  • SN_11. Úloha.
Otázka však je, som ovečka, ktorá ide za Ježišom a počúva jeho hlas? Ako ho môžem počuť? Najmä cez Sväté písmo. Tým, že ho čítam, počúvam jeho hlas. A Ježiš ku mne môže hovoriť aj cez rodičov, učiteľov, kňaza, cez ľudí, ktorí mi radia, usmerňujú ma, hovoria čo je a čo nie je správne.
Čítajme každý deň aspoň desať minút Božie slovo, počúvajme Ježiša, čo nám hovorí.
  • TIP: Môžete si zaspievať pieseň Som tvojou ovečkou (https://www.youtube.com/watch?v=h_SgzyochMg) a vyzvať deti, aby si ju v týždni tiež sami zaspievali. Môžete s deťmi vyrobiť ovečky, alebo rozdať im už predtlačené na tvrdom papieri, každý si na svoju ovečku napíše svoje meno.

Modlitba

Ježišu, teším sa, že poznáš aj moje meno, že som tvojou ovečkou. Prosím ťa, nauč ma počúvať tvoj hlas. Amen.

Piata veľkonočná nedeľa / Nové prikázanie: aby ste sa milovali navzájom

  • SN_12. Obrázok. Deti hovoria čo vidia: Nejaký človek, chlapec, podáva ruku, pomáha vstať tomu čo sedí na zemi, asi je to chudák, je otrhaný, zaplátané šaty, bez topánok, krivý úsmev. Ten čo pomáha má v srdci Ježiša, ktorý robí to isté, pomáha vstať chudákovi. Sú tam srdiečka.
Myslíte si, že Ježiš robí to isté, čo ten chlapec? Alebo je to naopak a chlapec robí to, čo robí Ježiš v jeho srdci? Poďme si o tom prečítať.
  • Prednesieme text zo Svätého písma Jn 13, 31-33a. 34-35 a vysvetlíme ho.
Kedy Ježiš povedal tieto slová? Bolo to ešte pred jeho smrťou, alebo po nej? Bolo to pred jeho smrťou, lebo tam je ešte Judáš. A je to vo večeradle, tak to muselo byť tesne pred jeho smrťou. Ježiš vedel, že čoskoro zomrie, preto hovorí, že je s nimi už len chvíľku. No a preto im aj hovorí to najdôležitejšie, čo si majú zapamätať, ten najdôležitejší príkaz. Aký to je? Aby sa milovali navzájom tak, ako on miluje ich.
Ja už viem, že Ježiš vstal z mŕtvych, je živý. Viem, že som jeho ovečkou, ktorú pozná po mene ktorej hovorí: počúvaj môj hlas a nasleduj ma.
Teraz hovorí podľa čoho spoznajú ľudia, že mu patríme. Že ho naozaj nosíme v srdci. Že ho nasledujeme. Podľa toho, že sa budeme navzájom milovať, tak ako on miloval nás. Čo to znamená? Správať sa ku každému s láskou, tak ako Ježiš. Tak ako ten chlapec na obrázku. Zrejme, toho chudáka nepozná, ale pomáha mu, lebo vie, že aj Ježiš by to tak urobil.
  • SN_13. Úloha.
V každej situácii sa môžem opýtať: Čo by urobil teraz Ježiš, ako by sa zachoval? A hneď viem, ako sa mám zachovať ja, čo mám urobiť ja. Odpustiť, pomôcť, potešiť, poradiť. A to je úloha na ďalší týždeň. Pozeraj sa na ľudí Ježišovými očami, očami lásky a konaj skutky lásky.

Modlitba

Ježišu, pomáhaj mi konať tak, aby ľudia spoznali, že ti patrím. Amen.

Šiesta veľkonočná nedeľa / Duch Svätý vám pripomenie všetko…

  • SN_14. Obrázok. Deti povedia, čo vidia: Vidíme človeka s dieťaťom v náručí, a zároveň s nákupnou taškou ale aj pracovnou taškou, papiermi pod pazuchou, celý spotený beží. Oproti nemu beží Ježiš s holubicou. V pozadí je kostol.
Ako tento obrázok súvisí s evanjeliom zistíme, keď si ho prečítame. Či sa tam naozaj píše o človeku, asi ocinovi ktorý má toho veľa a zrejme sa aj ponáhľa.
  • Prečítame text z evanjelia Jn 14,23-29 a potom ho vysvetlíme formou dialógu s deťmi.
Tak teraz neviem, čítali sme o tom ocinovi na obrázku, čo nestíha? Nie. Naozaj? Poďme si to postupne vysvetliť, a možno prídeme na to, že áno. Začiatok textu akoby nadväzoval na tie minulé Ježišove slová. Čo nám to Ježiš hovoril? Aký to bol príkaz? Milujte sa navzájom, ako som ja miloval vás. Áno, bol to Ježišov príkaz lásky.
A teraz Ježiš akoby pokračoval, hovorí: kto ma miluje, čo bude robiť? Bude zachovávať jeho slovo. A čo urobí Ježiš s Otcom? Urobia si u neho príbytok. To znamená, že budú prebývať v jeho srdci. To by som chcela. Aj vy? Ale, ak mám zachovávať Ježišovo slovo, to znamená, že si ho musím zapamätať a potom podľa neho konať. Ale zapamätať si ho, je niekedy ťažké, lebo je toho toľko, čo si treba pamätať, v škole, doma, na krúžku... Ježiš to vie a preto hovorí o niekom, koho pošle nebeský Otec v jeho mene, aby nás všetko naučil a pripomenul nám jeho slová. Kto je to, koho nám pošle? Tešiteľa, Ducha Svätého. Zároveň hovorí, že nám dáva svoj pokoj. Preto ten muž na obrázku, aj keď má toho naozaj veľa, je usmiaty, pokojný. Prečo? Lebo Ježiš ho napĺňa pokojom a Duchom svätým. Viete ako je na obrázku znázornený Duch Svätý? Holubicou. Lebo ona je aj symbolom pokoja.
  • SN_15. Úloha.
V tomto týždni budeme sláviť sviatok Nanebovstúpenia Pána. Ježiš odišiel k Nebeskému Otcovi do neba. Ale nenechal nás samých, sľúbil nám Ducha Svätého. Preto v tomto týždni pros Ježiša o Ducha Svätého. Pred každou úlohou, prácou, učením pros o jeho pomoc, silu, pokoj, jednoducho o to, čo cítiš, že potrebuješ.

Modlitba

Ježišu, prosíme ťa pošli nám svojho Ducha Svätého a naplň nás jeho darmi. Amen.

Siedma veľkonočná nedeľa / Aby všetci boli jedno

  • SN_16. Obrázok. Deti povedia čo vidia: Glóbus, zemeguľa, Ježiš a na dlani má kostol a ľudia z neho bežia na zem. Holubica sedí na zemeguli.
Tento obrázok je zvláštny. Ježiš má na dlani kostol s ľuďmi. Poďme si o tom prečítať zo Svätého písma.
  • Prečítame text z Evanjelia Jn 17, 20-26 a formou dialógu ho vysvetlíme.
Prečítali sme si, že Ježiš sa modlí. Za koho? Za nich, to sú apoštoli a za tých, čo v neho uveria. Takže aj za nás. A o čo prosí Ježiš pre nás? Aby sme boli jedno. Čo to znamená? Aby sme neboli rozdelení, ale jednotní. Aby sme sa medzi sebou nehádali, ale si pomáhali podporovali sa. Ježiš sa ďalej modlí, aby svet uveril. Čo má uveriť? Že Ježiša poslal Boh. A tiež sa modlí, aby svet spoznal, čo má spoznať? Že Boh poslal Ježiša a miluje ich tak ako Ježiša. Áno, Ježiš sa modlí, aby sme boli jedno a aby všetci ľudia na svete uverili a spoznali, že Boh poslal na svet svojho Syna Ježiša a miluje ich všetkých. Alebo inak, Boh práve preto poslal na svet svojho Syna Ježiša, lebo nás všetkých miluje.
Už vieme, o čo Ježiš prosil. Ale teraz sa opýtam, čo máme robiť preto, aby sme boli jedno a celý svet uveril a spoznal Božiu lásku. Ten obrázok nám môže našepkať. Jedno budeme, ak budeme spojení s Ježišom tvoriť jedno spoločenstvo, to naznačuje ten kostol, cirkev. Budeme počúvať Božie slovo a šíriť ho. A to nielen slovami, ale hlavne, tie srdiečka našepkávajú, že ho máme šíriť skutkami lásky. A nemusíme sa báť, že sme na to sami, lebo na obrázku je aj holubica, symbol Ducha Svätého, ktorého nám Ježiš sľúbil, a vieme že nám pomôže.
  • SN_17. Úloha.
V tomto týždni viac vytváraj jednotu. Keď sa bude schyľovať k hádke s kamarátom, so spolužiakom, alebo s rodičmi, vytváraj jednotu. Skús si ich vypočuť, porozumieť, pochopiť. Nehádaj sa. Vyrieš to tak, aby ste zostali jedno. A tiež konaj skutky lásky, pomáhaj, poteš, odpúšťaj..., aby ľudia mali dôvod sa pýtať, prečo tak konáš. Potom im môžeš hovoriť o Ježišovi. Že Boh ho poslal na svet preto, lebo nás miluje.

Modlitba

Pane Ježišu, v tomto svete, v našich rodinách i medzi nami kresťanmi je veľa hádok, vojen. Spolu s tebou chceme prosiť aby sme boli jedno. Pomáhaj nám tak žiť. Amen.

Turíce / Prijmite Ducha svätého

  • SN_18. Obrázok. Deti popíšu, čo vidia: Na obrázku sú ľudia, ktorí vyzerajú ako sviece. Na hlavách majú plamienok. Na jednej strane sú ľudia ako v minulosti, apoštoli. Na druhej strane zo súčasnosti. Mama s dieťaťom, žiak, starý pán, a ešte jeden chlapec. Všetci majú otvorené srdcia a usmievajú sa. Okrem toho chlapca. Sú tam aj dvere. V strede je Panna Mária a za ňou svieca s plamienkom, ktorý má podobu holubice.
Poďme si prečítať, čo ten obrázok znamená.
  • Prečítame text zo Svätého písma Jn 20, 19-23 a vysvetlíme ho.
V prvej časti textu sme počuli ako Ježiš prišiel medzi apoštolov, hoci boli za zatvorenými dverami. A boli plní strachu. No keď ho uvideli, aj jeho prebodnuté ruky a bok, zaradovali sa. Čo myslíte, kedy sa táto udalosť stala? Keď Pán Ježiš vstal z mŕtvych. Áno. V druhej časti sme čítali, ako apoštolov Ježiš niekam posiela. Čo myslíte, kam? Medzi ľudí, aby išli a rozprávali o Ježišovi a o Bohu. Aby nezostali za zatvorenými dverami. Prečo sa tam asi zavreli? Báli sa, boli plní strachu. Čoho sa báli? Židov, ktorí prenasledovali Ježiša, báli sa, že budú prenasledovať aj ich. No možno sa báli aj toho, že takú úlohu, ktorú im dal Ježiš nezvládnu, nemajú predsa potrebné vzdelanie a pod. No Ježiš dýchol na nich a povedal „Prijmite Ducha Svätého.“ Dal im Ducha Svätého, aby mali silu prekonať strach a išli tam, kam ich Duch povedie.
Túto nedeľu si pripomíname udalosť zoslania Ducha Svätého na apoštolov. Je to sviatok. A ten obrázok nám hovorí v akej podobe zostúpil Duch Svätý na nich. Viete povedať ako je tu Duch svätý znázornený? Plamienky a holubica. Áno, na tomto obrázku máme Ducha Svätého znázorneného ako holubicu a aj ako plameň. O symbole holubice sme už rozprávali, ale prečo symbol plameňa, ohňa? Lebo oheň dáva svetlo a Duch Svätý v nás pôsobí ako svetlo, ktoré osvetľuje našu cestu. Ukazuje a vedie nás správnym smerom. Otvára nám srdcia a pomáha nám správne sa rozhodovať a konať. Ducha Svätého neposlal Pán Ježiš len apoštolom, ale posiela ho aj nám. Preto je na obrázku nielen minulosť, ale aj súčasnosť.
  • SN_19. Úloha.
Ježiš aj nás posiela medzi ľudí svedčiť o ňom. A nemusíme sa báť, lebo ako apoštolom aj nám dáva Ducha Svätého. On nám pripomenie všetko, čo nás naučil Ježiš, on nám dá silu prekonať strach.
Pros Ducha Svätého aby ti otvoril srdce, ukázal ku komu máš ísť, čo máš povedať, urobiť. A počúvaj ho, nechaj sa ním viesť.

Modlitba

Ježišu, ďakujem ti, že mi dávaš svojho Svätého Ducha. Amen.
Duchu Svätý, otvor moje srdce aby bolo citlivé a počúvalo všetko, čo mi hovoríš. Amen.

Komentáre