Jubileum 2025 / Rok Pánovej milosti

Katechéza pre dospelých / Jubilejný rok 2025

  • Charakteristika: V katechéze kladieme dôraz na milosť jubilejného roku. Vychádzajúc z biblického textu Iz 61,1-3a hovoríme o milosti jubilea, ktorú dostávame pre vlastné posvätenie, i o milosti, danej Bohom v milostivom roku pre službu iným.
  • Kľúčové slová: Milostivý rok; Jubileum 2025; milosť; radosť; nádej.
  • Na stiahnutie: Metodika (PDF)
  • Podcast: Rok Pánovej milosti

Úvod

Mám rád Tolkienovu trilógiu Pán prsteňov. Veľmi sa mi páči jej záver. Všetky boje sú (nateraz) vybojované, ale autor neuzatvorí zjednodušujúcim „A žili šťastne, až kým nepomreli…“ Záveru venuje krásnu a hlbokú poslednú kapitolu. Jedna z vecí, ktoré sa tam dozvieme je, čo urobil záhradník Sam s výnimočným darom od pani Galadriel, ktorý si priniesol z krajiny neumierajúcich ešte v prvej knihe. Čitateľ na to zabudne, ale Sam nie. Malá krabička a v nej semienko stromu, aké v našom svete nerastú. A ešte drobný sivý prášok. Sam semienko zasadil na výnimočnom mieste a prášok s požehnaním rozhodil do vzduchu, aby ho vietor zaniesol do každého kúta jeho malej krajiny. Potom celú zimu čakal, čo sa stane.

Jar prekonala aj jeho najbláznivejšie nádeje. Vôbec celý rok 1420 bol v Grófstve priam zázračný. Nielenže nádherne svietilo slnko a lahodne pršalo, vždy v pravý čas a v pravej miere, ale bolo tu ešte čosi – ovzdušie hojnosti a rastu a trblet krásy, prevyšujúci bežné letá, ktoré svietia a pohasínajú. A všetky deti, či narodené, či počaté v tom roku – a bolo ich veľa – boli na pohľad krásne a na tele i na duchu mocné. Ovocia bola taká hojnosť, že deti sa priam kúpali v jahodách a smotane. Potom zase vysedávali pod slivkami a jedli, až z kôstok naukladali malé pyramídy. Nikto nechorel a všetci sa radovali. Vinice boli obťažkané hroznom a úroda bola ohromujúca. Obilia sa urodilo toľko, že sýpky praskali vo švíkoch. Jačmeň sa vydaril natoľko, že na pivo zo sladu roku 1420 sa dlho spomínalo a stalo sa príslovečným. A na jar roku 1420, ktorý bol známy aj mnohými svadbami, sa Sam oženil. (TOLKIEN, J.R.R., Pán prsteňov 3. Návrat kráľa. Bratislava: Slovart, 2002, s. 310-312.)

Mám rád ten opis roku 1420 hobitieho letopočtu. Pripomína mi to jubilejný rok Pánovej milosti, o akom hovorí Izaiáš a o ktorom číta Ježiš v tú pamätnú sobotu v n   azaretskej synagóge. 

Biblické čítanie

  • Iz 61,1-3a.

Duch Pána, Jahveho, je na mne, pretože ma Pán pomazal, poslal ma hlásať radosť ubitým, obviazať zlomených srdcom, zajatcom ohlásiť slobodu a spútaným oslobodenie. 2 Ohlásiť rok Pánovej milosti a deň pomsty nášho Boha na potešenie všetkých zarmútených, 3 aby som dal zarmúteným Siona, aby som im dal veniec miesto popola, olej plesania namiesto smútku, rúcho radosti miesto sklesnutého ducha.

Rok Pánovej milosti

Čo je to milosť? Milosť je Božie láskyplné jednanie s človekom bez ohľadu na ľudské zásluhy alebo poklesky. Má dve základné podoby podľa toho, pre koho je určené jej ovocie.

  1. Milosť posväcujúca (gratia gratum faciens), to sú nadprirodzené dary, ktoré nás robia milými Bohu, teda sú nám dané na naše vlastné posvätenie. Je to reálne Božie pôsobenie, ktoré človeka vnútorne uzdravuje, odpúšťa mu hriechy, posväcuje ho a pomáha mu k spáse.
  2. Dispozícia (gratia gratis data), to sú nadprirodzené dary a milosti, ktoré človek dostáva ako dispozície na určité úlohy v službe druhým ľuďom, niektorým sa hovorí aj charizmy.

Rok 2025 je milostivý, teda je rokom, keď Boh výnimočným spôsobom, ešte hojnejšie ako zvyčajne, rozdáva svoju milosť v oboch jej významoch.

  1. Hojne rozdáva milosť pre naše osobné posvätenie. To sú odpustky, ktoré môžeme získať v jubilejnom roku. To je sviatosť zmierenia, ktorú Cirkev viac v tomto roku ponúka všetkým. Platí napríklad, že spovedníci v jubilejných chrámoch majú od svojho biskupa spovednú fakultu (právomoc) udeľovať rozhrešenie aj v niektorých situáciách, keď to bežne spovedník urobiť nemôže. Toto je milostivý rok. Dúfam, že preto môžeme všetci počítať s oveľa láskavejším prijatím zo strany spovedníkov. 
  2. Boh nám hojne rozdáva dary pre službu iným. Povzbudzujte k prijatiu sviatostí aj bratov a sestier, ktorí už dlho nenachádzajú cestu do chrámu. Možno ste to skúšali už veľakrát, a nedopadlo to najlepšie. Ale v roku 2025 je iná situácia, pretože je to milostivý rok. Čo to znamená?

Boh nám dá milosť, aby ste ich oslovili správnym spôsobom. My kresťania vieme byť s naším ponúkaním viery občas otravní ako podomoví díleri. A stáva sa, že svojím prístupom skôr ľudí odradíme, než privedieme k Bohu. V milostivom roku nám Pán dáva milosť, dar osloviť druhých tak, aby ich to neodradzovalo, ale povzbudzovalo.

Boh im dá milosť, aby vykročili k nemu. Niektorí z našich bratov a sestier odmietajú náboženstvo, pretože majú s nami zlé skúsenosti. Zažili neprijatie, nepochopenie. Majú strach alebo nejaký blok. Teraz je milostivý čas, keď Boh možno odstráni tieto prekážky.

Teraz je najlepší čas osloviť ich. Nie preto, že sme iní my. Ani preto, že by sa zmenili oni. Pretože Boh tak nastavuje okolnosti.  

Prorok charakterizuje milostivý rok tromi slovesami: Hlásanie radosti ubitým, obväzovanie zlomených srdcom a premena – dať veniec miesto popola, olej plesania namiesto smútku, rúcho radosti miesto sklesnutého ducha. Hlásanie, ohlasovanie, premieňanie, to sú tri činnosti, do ktorých sa máme v jubilejnom roku pustiť.

Hlásanie

Hlásať radosť ubitým, zajatcom slobodu, spútaným oslobodenie.

Už som spomenul, že teraz je najlepší čas na hlásanie. Tu nám Izaiáš hovorí, čo máme hlásať, o čom máme hovoriť. Našimi témami nemajú byť hromy, blesky, peklo, hriechy a tresty, ale radosť a sloboda. Pápež František by asi doplnil, že máme prinášať nádej. 

Aby som bol presný, Izaiáš spomenie aj „deň pomsty nášho Boha“, ale len tak, s trochou škodoradosti „na potešenie všetkých zarmútených“. Ale keď Ježiš cituje Izaiáša v nazaretskej synagóge tento veršík vynecháva. Preto to s pokojným svedomím robím aj ja.

Koľko je okolo teba ľudí ubitých životom. Ak im nemôžeš pomôcť inak, prinášaj im nádej a radosť. Koľko je okolo teba ľudí, ktorí sú v zajatí hnevu, trpkosti či sklamaní. Pomôž im k slobode. Priveď ich napríklad k sviatosti zmierenia. Koľkí sú spútaní závislosťami, chorobami (aj psychickými), materiálnym nedostatkom, osamelosťou… Hovor im o tom, čo vedie k slobode. Pre jedného to môže byť protialkoholické liečenie, pre druhé psychoterapia, ďalšiemu pomôže tvoja pôžička alebo to, že si proste raz za týždeň nájdeš na neho čas…

Obväzovanie rán

Obviazať zlomených srdcom.

Rany majú mnoho podôb. V závere dokumentu, ktorým bol vyhlásený jubilejný rok, pápež František hovorí o rane nedôvery. „Nech nám [milosť jubilejného roku] pomôže znovu objaviť potrebnú dôveru v Cirkev i v spoločnosť, v medziľudské vzťahy i vzťahy medzi národmi, v podporu dôstojnosti každého človeka a úctu k stvoreniu.“

Na Slovensku klesá počet ľudí, ktorí dôverujú Cirkvi. Medzi najznámejšími slovenskými politikmi nie je ani jeden, ktorému by viac ľudí dôverovalo ako nedôverovalo. Rozpadajú sa manželstvá, pretože muži a ženy si už viac nedôverujú.

Ľudia nám kresťanom nedôverujú. Niekedy je to spôsobené predsudkami. No často sú za tým rany, ktoré utŕžili od našich bratov a sestier. Odmietnutie, nepochopenie, neprijatie, zneužívanie, hrubosť, pohŕdanie, ľahostajnosť, nezáujem, neochota zo strany kňazov i laikov. To všetko spôsobuje rany. Nepomôže ich popierať, vysmievať alebo bagatelizovať. Treba ich ošetriť.

Teraz je na to ten správny čas, pretože je milostivý rok. Tie rany sa možno budú hojiť ľahšie ako inokedy.

Premena

Dať veniec miesto popola, olej plesania namiesto smútku, rúcho radosti miesto sklesnutého ducha.

Popol je symbolom pokánia. Smútok je znakom ľútosti. Sklesnutý duch, to je človek bez radosti a nádeje. V spomenutom dokumente hovorí pápež František o mladých, ktorí „často vidia, ako sa rúcajú ich sny..., keď je budúcnosť neistá a nepriepustná pre sny, keď štúdium neponúka ďalšie možnosti a nedostatok práce alebo nestabilné zamestnanie ohrozujú ich túžby, nevyhnutne prežívajú prítomnosť znudení a zachmúrení. Ilúzia drog, riziko prestúpenia hraníc a honba za pominuteľným v nich vyvolávajú zmätok viac ako v iných a zakrývajú krásu a zmysel života, čo spôsobuje, že upadajú do temných priepastí a pod tlakom sa uchýlia k sebadeštruktívnym skutkom.“ (Spes non confundit, 12)

Prorok hovorí o premene: Veniec namiesto popola, možno ocenenie miesto pokánia. Olej plesania namiesto smútku. Hovorí, že prišiel čas, aby sme sklesnutých obliekli do vznešeného rúcha radosti. Napríklad tým mladým rozhodne radosť pristane viac ako skleslosť.

Ako? „Nech je naše svedectvo viery vo svete kvasom skutočnej nádeje, ohlasovaním nového neba a novej zeme“ (Spes non confundit, 25), hovorí pápež. Teraz milostivý čas, keď pán dáva kvasu nášho svedectva výnimočnú schopnosť prekvasiť všetko nádejou.

Záver

Premýšľam, ako budeme jedného hovoriť o milostivom roku 2025. Dúfam, že to niekto bude môcť raz zhrnúť podobným štýlom, ako Tolkien v Pánovi prsteňov. Možno napíše niečo v tomto zmysle:

Rok 2025 bol výnimočný. Bolo v ňom cítiť hojnosť milosti, prevyšujúcu bežnú mieru. Všetky deti, narodené, či počaté v tom roku – a bolo ich veľa – boli  už na prvý pohľad požehnané a mocné na tele i na duchu. Ovocia milosti bola taká hojnosť, že sa všetci radovali. Počet nových kresťanov, i tých, ktorí sa po rokoch vrátili do kostolov, bol ohromujúci. Do rehoľného a kňazského života povolal Pán toľkých, že kláštory a semináre zrazu praskali vo švíkoch. Rok 2025 sa stal príslovečným rokom, na ktorý sa ešte dlho spomínalo.

Sci-fi? Ak by to boli naše plány, áno. Ak je to Boží plán, nie. O tom my nerozhodujeme. „Rozhodovať môžeme iba o tom, ako si budeme počínať v čase, ktorý nám bol daný.“ (TOLKIEN, J.R.R., Pán prsteňov 1. Spoločenstvo prsteňa. Bratislava: Slovart, 2001, s. 50.)

Ako spolupracovať s Božou milosťou jubilejného roku 2025? „Hlásať radosť ubitým, obviazať zlomených srdcom, zajatcom ohlásiť slobodu a spútaným oslobodenie… [Dať] veniec miesto popola, olej plesania namiesto smútku, rúcho radosti miesto sklesnutého ducha.“

Rok 1420 bol v krajine hobitov požehnaný vďaka tomu, že hobit Sam si požehnanie nenechal len pre seba. S rokom 2025 to je podobné – veľa závisí od toho, čo urobíš s milosťou, ktorú ti dá Pán.